Peijs start campagne Rij schoner, rij 80 in z n 5

Den Haag – Op vier stukken snelweg in de Randstad wordt op 1 november 2005 de maximumsnelheid permanent verlaagd naar 80 km/u. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt hiermee bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Deze verbetering is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor carapatiënten en anderen die problemen met de luchtwegen ervaren. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat geeft daarom op 1 november 2005 om 08.45 uur het startsein voor de publiekscampagne “rij schoner, rij 80 in z’n 5”. Op het BP tankstation Bijleveld op de A12 lapt Peijs de voorruiten van auto’s die daar komen tanken. Na de wasbeurt krijgen de bestuurders schoonmaakdoekjes met de boodschap “rij schoner, rij 80 in z’n 5”. Verder wassen speciale promotieteams morgen de hele dag voorruiten van auto’s bij tankstations langs de A2, A4, A12, A13 en A20 (ruit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht). De campagne bestaat verder uit radiospots, advertenties in kranten, en mottoborden langs de snelwegen.

Ondanks het schoner worden van het autoverkeer en de afname van de luchtvervuiling wordt de Europese norm voor de luchtkwaliteit niet gehaald zonder extra maatregelen. Daarom is de snelheidsverlaging ingevoerd. Het is dan wel van belang dat automobilisten niet terugschakelen naar de vierde versnelling wanneer zij hun snelheid verminderen van 100 naar 80 km/u. Dit bespaart brandstof, vermindert de uitstoot en maakt minder geluid. Een constante snelheid van 80 km/u bevordert ook de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

De maximumsnelheid van 80 km/u geldt voortaan op de A10 West tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel, de A20 tussen knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein, de parallelbanen van de A12 tussen knooppunten Oudenrijn en Lunetten en de A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag. Op de A13 bij Overschie geldt al sinds mei 2002 een maximumsnelheid van 80 km/u. De maximumsnelheid wordt boven de weg aangegeven door matrixborden waarop “80” oplicht met een rode ronde rand eromheen. Aan de kant van de weg zijn mottoborden geplaatst met “rij schoner, rij 80 in z’n 5”. Op de trajecten geldt permanente trajectcontrole door middel van camera’s boven de weg. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van alle voertuigen gemeten. Als een voertuig gemiddeld te hard rijdt, dan krijgt de automobilist een bekeuring thuisgestuurd. Op de hoofdrijbaan van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten is de maximumsnelheid verlaagd van 120 naar 100 km/u. Het zou een te grote overgang zijn om hier de snelheid terug te brengen tot 80 km/u. Ook op de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft-Noord wordt de snelheid verlaagd naar 100 km/u vanwege een logische snelheidsopbouw tussen 100 km/u bij het Prins Clausplein en 80 km/u bij Overschie.

De vijf trajecten waarop de snelheidsverlaging geldt, zijn geselecteerd op basis van onderzoek. De 80 km-maatregel levert op deze plekken een wezenlijke bijdrage aan de gewenste verbetering van de luchtkwaliteit, met tegelijkertijd een verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid. Op dit moment doet het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek naar een algemene verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u op de ringen rond de vier grote steden, in combinatie met compact rijden. Er wordt onderzocht wat het effect is van invoering van de snelheidsverlaging op de leefbaarheid (m.n. luchtkwaliteit), de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2006 verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Peijs start campagne Rij schoner, rij 80 in z n 5 | Infrasite

Peijs start campagne Rij schoner, rij 80 in z n 5

Den Haag – Op vier stukken snelweg in de Randstad wordt op 1 november 2005 de maximumsnelheid permanent verlaagd naar 80 km/u. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat draagt hiermee bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Deze verbetering is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor carapatiënten en anderen die problemen met de luchtwegen ervaren. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat geeft daarom op 1 november 2005 om 08.45 uur het startsein voor de publiekscampagne “rij schoner, rij 80 in z’n 5”. Op het BP tankstation Bijleveld op de A12 lapt Peijs de voorruiten van auto’s die daar komen tanken. Na de wasbeurt krijgen de bestuurders schoonmaakdoekjes met de boodschap “rij schoner, rij 80 in z’n 5”. Verder wassen speciale promotieteams morgen de hele dag voorruiten van auto’s bij tankstations langs de A2, A4, A12, A13 en A20 (ruit Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht). De campagne bestaat verder uit radiospots, advertenties in kranten, en mottoborden langs de snelwegen.

Ondanks het schoner worden van het autoverkeer en de afname van de luchtvervuiling wordt de Europese norm voor de luchtkwaliteit niet gehaald zonder extra maatregelen. Daarom is de snelheidsverlaging ingevoerd. Het is dan wel van belang dat automobilisten niet terugschakelen naar de vierde versnelling wanneer zij hun snelheid verminderen van 100 naar 80 km/u. Dit bespaart brandstof, vermindert de uitstoot en maakt minder geluid. Een constante snelheid van 80 km/u bevordert ook de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

De maximumsnelheid van 80 km/u geldt voortaan op de A10 West tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel, de A20 tussen knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein, de parallelbanen van de A12 tussen knooppunten Oudenrijn en Lunetten en de A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag. Op de A13 bij Overschie geldt al sinds mei 2002 een maximumsnelheid van 80 km/u. De maximumsnelheid wordt boven de weg aangegeven door matrixborden waarop “80” oplicht met een rode ronde rand eromheen. Aan de kant van de weg zijn mottoborden geplaatst met “rij schoner, rij 80 in z’n 5”. Op de trajecten geldt permanente trajectcontrole door middel van camera’s boven de weg. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van alle voertuigen gemeten. Als een voertuig gemiddeld te hard rijdt, dan krijgt de automobilist een bekeuring thuisgestuurd. Op de hoofdrijbaan van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten is de maximumsnelheid verlaagd van 120 naar 100 km/u. Het zou een te grote overgang zijn om hier de snelheid terug te brengen tot 80 km/u. Ook op de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft-Noord wordt de snelheid verlaagd naar 100 km/u vanwege een logische snelheidsopbouw tussen 100 km/u bij het Prins Clausplein en 80 km/u bij Overschie.

De vijf trajecten waarop de snelheidsverlaging geldt, zijn geselecteerd op basis van onderzoek. De 80 km-maatregel levert op deze plekken een wezenlijke bijdrage aan de gewenste verbetering van de luchtkwaliteit, met tegelijkertijd een verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid. Op dit moment doet het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoek naar een algemene verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u op de ringen rond de vier grote steden, in combinatie met compact rijden. Er wordt onderzocht wat het effect is van invoering van de snelheidsverlaging op de leefbaarheid (m.n. luchtkwaliteit), de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. De resultaten van dit onderzoek worden begin 2006 verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat