‘Snelweg A1 moet hoger op prioriteitenlijst rijk’

Den Haag – De snelweg A1 is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de economie van Oost-Nederland. Het bedrijfsleven in de regio vindt daarom dat het rijk ook deze snelweg tussen Amsterdam en Enschede de zogenoemde triple A-status moet geven

De A12, A4 en A2 hebben in de Nota Mobiliteit wél de triple A-status gekregen. Dat betekent dat deze economisch belangrijke wegen voorrang krijgen bij rijksinvesteringen. Het regionale bedrijfsleven stelt dat ook de A1 die eer toekomt; de bedrijvigheid rond de weg doet nauwelijks onder voor de gemiddelde bedrijvigheid rond de wegen die wél de triple A-status hebben.

Dat de bepleite voorrang voor de A1 niet overdreven is, blijkt uit de cijfers. De economische schade door files bedroeg in 2003 alleen al op het wegvak tussen Apeldoorn en Deventer 5 miljoen euro. Een jaar later was de schade al opgelopen tot 7 miljoen euro. En voor dit jaar wordt in ieder geval een ‘score’ van een vergelijkbare omvang verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vereniging VNO-NCW

‘Snelweg A1 moet hoger op prioriteitenlijst rijk’ | Infrasite

‘Snelweg A1 moet hoger op prioriteitenlijst rijk’

Den Haag – De snelweg A1 is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de economie van Oost-Nederland. Het bedrijfsleven in de regio vindt daarom dat het rijk ook deze snelweg tussen Amsterdam en Enschede de zogenoemde triple A-status moet geven

De A12, A4 en A2 hebben in de Nota Mobiliteit wél de triple A-status gekregen. Dat betekent dat deze economisch belangrijke wegen voorrang krijgen bij rijksinvesteringen. Het regionale bedrijfsleven stelt dat ook de A1 die eer toekomt; de bedrijvigheid rond de weg doet nauwelijks onder voor de gemiddelde bedrijvigheid rond de wegen die wél de triple A-status hebben.

Dat de bepleite voorrang voor de A1 niet overdreven is, blijkt uit de cijfers. De economische schade door files bedroeg in 2003 alleen al op het wegvak tussen Apeldoorn en Deventer 5 miljoen euro. Een jaar later was de schade al opgelopen tot 7 miljoen euro. En voor dit jaar wordt in ieder geval een ‘score’ van een vergelijkbare omvang verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Vereniging VNO-NCW