Nieuwe verbindingsweg Holtum-Noord open

Maastricht – De nieuwe verbindingsweg tussen het bedrijventerrein Holtum-Noord II en de Maaseikerweg is open voor het verkeer. Hiermee is een belangrijk onderdeel van het Bottleneck-infra pakket klaar. De aanleg van de weg zorgt ervoor dat de verkeerssituatie in de omgeving van de woonkernen Holtum en Oud-Roosteren veiliger wordt en het bedrijventerrein Holtum Noord direct aansluit op de A2.

“Door de nieuwe verbindingsweg is het bedrijventerrein beter bereikbaar voor vrachtwagens en veiliger voor de burgers in Holtum” aldus verkeersgedeputeerde Vestjens. “Ook is er een nieuw fietspad langs de verbindingsweg gelegd. Niet minder belangrijk is dat de nieuwe toe- en afritten op de rijksweg A2 een einde maken aan de verkeersonveilige situatie bij de oude toe- en afritten. Hiermee kunnen we de volgende black spot van de lijst strepen” : aldus gedeputeerde Vestjens. De gedeputeerde verwijst hiermee naar de kruising van de Maaseikerweg en de Ruitersbaan waar vroeger ook veel ongelukken gebeurden. Eind 2004 is daar een nieuwe rotonde en een fietspad langs de Ruitersbaan aangelegd. De situatie is daar nu een stuk veiliger. Om de nieuwe verbindingsweg te kunnen aanleggen, werkte de Provincie intensief samen met het bedrijfsleven en de gemeenten. Die samenwerking verliep prima waardoor er nu op tijd een goede en veilige weg ligt.

Nu de verbindingsweg is opengesteld voor het verkeer, starten de voorbereidingen voor het verhogen van de bruggen over het Julianakanaal en de rijksweg A2 bij Roosteren. Gedeputeerde Vestjens: “ Met het project Bottleneck Infra zorgen we ervoor dat de bedrijven niet alleen via de weg maar ook via het water beter te bereiken zijn.”

Begin mei 2005 zullen de bruggen voor het gemotoriseerd verkeer worden gestremd. Dat zal maximaal een half jaar duren. Het verkeer wordt dan omgeleid via de Ruitersbaan, de brug Ilikhoven, de Verloren van Themaatweg, Leonard Langweg, Nieuwe Weideweg en de nieuwe verbindingsweg. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik blijven maken van beide bruggen. De brug over het Julianakanaal wordt opgehoogd zodat schepen vanaf de kust tot in Born met vier lagen containers kunnen varen. Voor de Barge Terminal Born is dat een belangrijke reden geweest om vorige week de grootste binnenhavenkraan van Europa in Born op te bouwen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Limburg