Proef met dynamische groene golf Odysa succes

‘s-Hertogenbosch – De innovatieve proef met de dynamische groene golf (‘ODYSA’) op de N282 voldoet aan de verwachtingen die de Provincie Noord-Brabant vooraf had gesteld. Uit evaluatieonderzoek blijkt dat er minder ongelukken plaatsvinden en dat doorgaande verkeer vaker groen licht heeft bij het volgende verkeerslicht. Het verkeer van en naar de omliggende dorpen blijkt minder voordelen te hebben bij een dergelijk systeem. In de komende maanden wordt Odysa beter afgesteld zodat nadelen voor het verkeer van zijwegen tot een minimum worden beperkt.

ODYSA is in november 2002 als proef gestart op de provinciale weg N282 bij Rijen. Elk voertuig ontvangt een eigen snelheidsadvies via speciaal ontwikkelde signaalgevers. Als het advies wordt opgevolgd dan kan het voertuig bij het volgende verkeerslicht gewoon doorrijden. Doel was onderzoeken of het systeem de verkeersveiligheid, de verkeersafwikkeling en het rijcomfort van het doorgaande verkeer verbetert.

Resultaten
ODYSA leidt tot minder kop-staartbotsingen en er wordt minder hard gereden. Daarnaast is een afname van het aantal stops gemeten voor het doorgaande verkeer: een daling tijdens de ochtendspits van 60% naar 40% en in de avondspits van 80% naar 35%. Vooral het vrachtverkeer is opmerkelijk positief over ODYSA. De daling van het aantal stops bevordert tevens vermindering van energieverbruik en geluidsoverlast. Voor het zijverkeer biedt ODYSA op het onderzochte traject minder voordelen. Vergeleken met een situatie zonder groene golven moet men langer wachten bij het eerste verkeerslicht. Men profiteert nauwelijks van een kortere wachttijd bij het eerstvolgende verkeerslicht.

Vervolg
In overleg met de gemeente Gilze en Rijen worden de komende maanden verschillende verbeteringen aangebracht in het systeem. De signaalgevers worden gedoofd op momenten dat de verkeersbelasting laag is (vooral ‘s-nachts). Er wordt meer rekening gehouden met openbaar vervoer en met lengtes van wachtrijen waardoor de snelheidsadviezen verbeteren. Daarnaast onderzoekt de Provincie dit jaar de toepasbaarheid van het systeem op andere provinciale wegen.

Odysa maakt deel uit van het Dynamisch Verkeersmanagement. Een serie van 25 proefprojecten en acties gericht op het verkeersveiliger maken van provinciale wegen, het verbeteren van de doorstroming, het bevorderen van specifieke verkeersgebruikers (zoals goederenvervoer, fietsers, voetgangers, etc) en het vergroten van kennis met behulp van ICT. DVM maakt onderdeel uit van de plannen voor een betere benutting van het onderliggend wegennet (OWN+).

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant