Start grondwerk aanleg tunnel Roermond

Oosterhout – In opdracht van Combinatie Besix/Strukton voert Martens en Van Oord het grondwerk uit voor de aanleg van de tunnel te Roermond in de toekomstige Rijksweg 73. Het is een 2,4 kilometer lange tunnel, die deels onder stedelijk en deels onder landelijk gebied doorloopt. Daarmee is het de langste landverkeerstunnel van Nederland.

De tunnel wordt uitgevoerd door de Combinatie op basis van een eigen uniek ontwerp met gebruikmaking van de zogenaamde afzinkmethode. Daarvoor wordt op het land een bouwdok gemaakt waarin de tunnelelementen worden gebouwd. Die elementen worden afgezonken in de sleuf die door Martens en Van Oord wordt gerealiseerd.

Via kabels worden de elementen drijvend naar hun definitieve locatie verplaatst en daar afgezonken. Deze methode is al vaker in Nederland toegepast, met name onder rivieren, zoals de Beneluxtunnel bij Rotterdam, maar voor Limburg is dit nieuw.

De basis van de opdracht was de ruime ervaring van Martens en Van Oord met onderwaterbouwkuipen bij eerdere tunnels, zoals de Sophiaspoortunnel en de tunnels onder de Oude Maas en Dordtsche Kil ten behoeve van de aanleg van de HSL. Het bijzondere van dit werk is het ontgraven in grind van de bouwkuipen op grote diepte, tot 15 meter, en dat in combinatie met een grote nauwkeurigheid. Er komen daarbij materialen vrij, met name zand en grind, die deels in het werk worden hergebruikt en deels door Martens en Van Oord in de markt worden afgezet.

In december 2004 is de bovengrond ontgraven ten behoeve van archeologisch onderzoek. In week 2 van 2005 is gestart met de graafwerkzaamheden. In totaal zal tot begin 2006 zo’n 1 miljoen m3 zijn ontgraven.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Martens en van Oord Aannemingsbedrijf BV

Start grondwerk aanleg tunnel Roermond | Infrasite

Start grondwerk aanleg tunnel Roermond

Oosterhout – In opdracht van Combinatie Besix/Strukton voert Martens en Van Oord het grondwerk uit voor de aanleg van de tunnel te Roermond in de toekomstige Rijksweg 73. Het is een 2,4 kilometer lange tunnel, die deels onder stedelijk en deels onder landelijk gebied doorloopt. Daarmee is het de langste landverkeerstunnel van Nederland.

De tunnel wordt uitgevoerd door de Combinatie op basis van een eigen uniek ontwerp met gebruikmaking van de zogenaamde afzinkmethode. Daarvoor wordt op het land een bouwdok gemaakt waarin de tunnelelementen worden gebouwd. Die elementen worden afgezonken in de sleuf die door Martens en Van Oord wordt gerealiseerd.

Via kabels worden de elementen drijvend naar hun definitieve locatie verplaatst en daar afgezonken. Deze methode is al vaker in Nederland toegepast, met name onder rivieren, zoals de Beneluxtunnel bij Rotterdam, maar voor Limburg is dit nieuw.

De basis van de opdracht was de ruime ervaring van Martens en Van Oord met onderwaterbouwkuipen bij eerdere tunnels, zoals de Sophiaspoortunnel en de tunnels onder de Oude Maas en Dordtsche Kil ten behoeve van de aanleg van de HSL. Het bijzondere van dit werk is het ontgraven in grind van de bouwkuipen op grote diepte, tot 15 meter, en dat in combinatie met een grote nauwkeurigheid. Er komen daarbij materialen vrij, met name zand en grind, die deels in het werk worden hergebruikt en deels door Martens en Van Oord in de markt worden afgezet.

In december 2004 is de bovengrond ontgraven ten behoeve van archeologisch onderzoek. In week 2 van 2005 is gestart met de graafwerkzaamheden. In totaal zal tot begin 2006 zo’n 1 miljoen m3 zijn ontgraven.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Martens en van Oord Aannemingsbedrijf BV