Proef: inhaalverbod vrachtwagens bij verkeersdrukte

Den Haag – Op twee snelwegen in Nederland komen elektronische borden boven de weg met een inhaalverbod voor vrachtwagens. De borden gaan alleen aan als de verkeersdrukte op de weg daarom vraagt. Vanaf maandag 10 januari 2005 werkt het systeem op de A2 tussen Abcoude en Maarssen. Later deze maand komt de A2/A76 tussen Grathem en knooppunt Ten Esschen in Limburg er ook bij.

Voordeel van dit systeem is dat Rijkswaterstaat het inhaalverbod kan instellen als het druk is op de weg, ook in het weekend. Tijdens de rustige vakantieperioden hoeft er geen inhaalverbod te worden ingesteld. Op deze manier wordt de doorstroming op drukke tijden bevorderd en kunnen vrachtwagens in minder drukke tijden inhalen. De huidige inhaalverboden werken met zogeheten venstertijden tijdens werkdagen, in de spits (van 6 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur) of van 6 tot 19 uur. Deze inhaalverboden gelden op alle drukke tweestrooksnelwegen.

De proeven zijn zowel op een tweestrooksnelweg (Limburg) als op een driestrooksnelweg (Utrecht). Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, meet de effecten op de verkeersveiligheid en doorstroming. De proeven worden mede gefinancierd door de Europese Commissie en duren tot eind dit jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Proef: inhaalverbod vrachtwagens bij verkeersdrukte | Infrasite

Proef: inhaalverbod vrachtwagens bij verkeersdrukte

Den Haag – Op twee snelwegen in Nederland komen elektronische borden boven de weg met een inhaalverbod voor vrachtwagens. De borden gaan alleen aan als de verkeersdrukte op de weg daarom vraagt. Vanaf maandag 10 januari 2005 werkt het systeem op de A2 tussen Abcoude en Maarssen. Later deze maand komt de A2/A76 tussen Grathem en knooppunt Ten Esschen in Limburg er ook bij.

Voordeel van dit systeem is dat Rijkswaterstaat het inhaalverbod kan instellen als het druk is op de weg, ook in het weekend. Tijdens de rustige vakantieperioden hoeft er geen inhaalverbod te worden ingesteld. Op deze manier wordt de doorstroming op drukke tijden bevorderd en kunnen vrachtwagens in minder drukke tijden inhalen. De huidige inhaalverboden werken met zogeheten venstertijden tijdens werkdagen, in de spits (van 6 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur) of van 6 tot 19 uur. Deze inhaalverboden gelden op alle drukke tweestrooksnelwegen.

De proeven zijn zowel op een tweestrooksnelweg (Limburg) als op een driestrooksnelweg (Utrecht). Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, meet de effecten op de verkeersveiligheid en doorstroming. De proeven worden mede gefinancierd door de Europese Commissie en duren tot eind dit jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat