Gladde snelwegen krijgen versneld nieuw wegdek

Den Haag – De 41 kilometer rijksweg in Zuid-Holland waarvan het asfalt niet meer aan de stroefheidnorm blijkt te voldoen, wordt versneld aangepakt. Als de weersomstandigheden het toelaten, krijgen de betreffende delen van de A12, A4/A16, A15, A27 en A44 die ruim onder de stroefheidnorm liggen, nog dit jaar een nieuw wegdek. De overige wegvakken, waarvan de stroefheid net onder de norm ligt, moeten uiterlijk in het voorjaar van 2005 zijn vernieuwd, zo schrijft minister Karla Peijs op 19 november 2004 in een brief aan de Tweede Kamer. Daarbij geldt volgens Peijs dat verkeersveiligheid niet ondergeschikt mag zijn aan aanbestedingsregels.

Tot de wegwerkzaamheden zijn gestart, wordt het verkeer gewaarschuwd voor slipgevaar en geldt er op de wegdelen die ruim onder de stroefheidnorm liggen tevens een snelheidsbeperking van zeventig kilometer per uur. Uiterlijk eind deze maand zijn alle waarschuwingsborden op de betreffende wegvakken geplaatst. Gezien het drukke verkeer op deze wegen, kan dit alleen ’s nachts gebeuren. Tot die tijd blijven de matrixborden boven de weg een maximumsnelheid aangeven. Overigens komen de waarschuwingsborden over een lengte van circa 100 kilometer te staan, hoewel slechts 41 kilometer snelweg niet meer aan de norm voldoet. Dit is echter nodig om bijvoorbeeld de snelheid geleidelijk van 120 naar 70 kilometer per uur te kunnen terugbrengen.

Opvallend is dat de gladheidproblemen zich concentreren in Zuid-Holland en dat het gaat om wegen die nog maar 5 tot 8 jaar oud zijn. Ook gaat het om een relatief hoog percentage slecht wegdek: 8,5 procent van het totale rijkswegenaanbod in Zuid-Holland. Op alle rijkswegen buiten deze provincie blijkt slechts 15,7 kilometer onvoldoende stroefheid te hebben, een kwart procent van het totaal. Bovendien was het merendeel van deze wegvakken aan het eind van de reguliere levensduur. Hiervan is inmiddels 10,8 kilometer vervangen, op de resterende wegvakken zijn waarschuwingsborden geplaatst. Ook dit deel wordt op korte termijn gerepareerd.

Juist omdat het probleem dus typerend lijkt voor Zuid-Holland, is een onderzoek naar de achtergrond gestart. Hierin wordt onder meer het gebruikte soort asfalt, de gebruikte steenslag en de herkomst van het asfalt bekeken. Naar verwachting zijn de resultaten van dit onderzoek eind december bekend.

Meer informatie in de Kamerbrief
http://www.minvenw.nl/cend/bsg/brieven/data/1100885695.doc

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat