Tijdelijke omleidingsweg N 210 per direct open

Den Haag – De provincie Zuid-Holland heeft de tijdelijke omleidingsweg voor de N210 bij Bergambacht per direct opengesteld. Aanvankelijk was het plan dit komende maandag te doen, wanneer de herstelwerkzaamheden starten. Door de snelle verslechtering van de toestand van de weg bij de verzakte bak, vindt de provincie het niet langer verantwoord verkeer over het verzakte weggedeelte te sturen. De veiligheid is daar niet langer gewaarborgd. Vandaar dat de weg per direct gesloten is en het verkeer van de tijdelijke omleiding gebruik moet maken.

Vanaf maandag 15 november 2004 vinden ingrijpende werkzaamheden plaats aan de provinciale weg N210. Het gaat om de aanpak van verzakkingen van het wegdeel bij hectometerpaal 11.3 tussen de Zuidbroekse Opweg en de gemeentegrens van Bergambacht. Ter plaatse is een tijdelijke omleidingsweg aangelegd, waarmee de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard tijdens de werkzaamheden gegarandeerd is. De herstelwerkzaamheden nemen enkele weken in beslag en zijn naar verwachting voor de feestdagen afgerond. In verband met de werkzaamheden is ter plaatse een snelheidsbeperking van kracht van 30 km per uur. Verkeer wordt met verkeerslichten over één rijstrook geleid. Dit kan grote vertragingen opleveren. (Brom)fietsers worden omgeleid via Zuidbroek (noordzijde) en de Okkerse Kade (zuidzijde).

Omleiding
Voor doorgaand verkeer is er een omleidingsroute die is aangegeven met routeborden. Verkeer uit westelijke richting wordt geadviseerd vanaf het Kralingseplein via de A16 en A20 richting Gouda te rijden (volg B) en vervolgens bij Moordrecht de afslag Gouda-West (afslag 18) te nemen om via de N456 naar de N207, richting Bergambacht te rijden. Verkeer uit oostelijke richting kan bij Bergambacht kiezen voor de N207 richting Gouda (volg K) en vervolgens via de A20 richting Rotterdam rijden. Bij het Terbregseplein wordt het verkeer over de A16 doorgestuurd naar Capelle aan den IJssel (afslag 25).

Enige ontsluitingsweg
De N 210 is de enige ontsluitingsweg in de Krimpenerwaard en stamt uit de jaren ’30. De weg wordt ook veelvuldig gebruikt door vrachtverkeer om vanaf Utrecht snel in de Rotterdamse haven te komen. De weg blijkt bij files op de A12 en A20 een aantrekkelijk alternatief.

Door de slappe ondergrond was het bij de aanleg in de jaren dertig noodzakelijk de weg te onderheien. Op de palen is een betonnen bak gemaakt. Daarop ligt de eigenlijke weg. Zoals de huidige problemen bevestigen voldoet de constructie van de weg niet meer en moet vernieuwd worden. Al enige tijd is de provincie aan het onderzoeken op welke wijze dat moet gebeuren. Daar moet eerst een uitgebreide studie aan vooraf gaan. Verder moeten de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld worden en dienen de nodige procedures te worden gevolgd. Afhankelijk van de uiteindelijke uitvoering moeten eventueel gronden worden aangekocht. Al met al een tijdpad dat jaren vergt. In de tussentijd zal de bestaande N210 zo goed mogelijk in stand worden gehouden. Er vinden onder andere preventieve werkzaamheden plaats om calamiteiten te voorkomen. Garanties daaromtrent kunnen helaas niet worden gegeven, zoals nu maar weer eens is gebleken. In 2003 zijn al tweemaal bakken inclusief de paalfundering bezweken. Een aantal jaren eerder heeft dit probleem zich ook al voorgedaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland