Tovergroen: zwaar verkeer krijgt langer groen licht

Vanaf woensdag 8 oktober 2003 neemt de provincie Noord-Brabant ‘Tovergroen’ in gebruik bij de verkeerslichten Hoogstraat – N 629 te Oosterhout. Vanaf dat moment kunnen vrachtwagenchauffeurs op een paneel langs de weg zien of het verkeerslicht verderop groen blijft of niet. De verwachting is dat daarmee de verkeersveiligheid verbetert.

Eerder dit jaar werd eenzelfde soort paneel geplaatst bij de verkeerslichten op de aansluiting Bevrijdingsweg – N 261 te Waalwijk. Tot nu toe blijken de reacties onder de chauffeurs overwegend positief te zijn. Als de proef verkeerstechnisch gezien succesvol blijkt, kan het systeem toegepast worden op meer provinciale wegen. Aspecten die worden geregistreerd zijn de wachttijden voor alle verkeersdeelnemers en de hoeveelheid vrachtverkeer die passeert en voordeel heeft van de ingreep.
Na de jaarwisseling wordt besloten of Tovergroen op de beide locaties blijft staan. In dat geval worden de signaalgevers in Oosterhout opgenomen in het project ‘Interactieve weg’ dat naar verwachting volgend jaar gereed is.

Signaalgever
Door 300 meter voor de stopstreep vrachtverkeer te detecteren en de programmering van de verkeerslichten aan te passen, wordt het mogelijk dat het verkeerslicht voor vrachtverkeer langer groen blijft. Om deze service zichtbaar te maken en het verkeer niet uit te nodigen om juist harder te gaan rijden, wordt op enige afstand van de verkeerslichten een informatiepaneel (signaalgever) geplaatst. De signaalgever laat zien of het vrachtverkeer is ‘gezien’ en of het licht wel of niet op groen wordt gehouden.

Naast het economische belang biedt het systeem meer voordelen. Wanneer vrachtverkeer bij het starten van de geelfase bijvoorbeeld de keuze maakt om door te rijden en een voorliggende personenauto dit niet doet, kan een gevaarlijke situatie ontstaan doordat vrachtverkeer een langere remweg heeft. Met de informatieborden is de keuze ‘wel of niet doorrijden’ voor de passanten beter te maken, en dat komt de verkeersveiligheid ten goede.
Tot slot vermindert de groenverlenging het aantal optrek- en afrembewegingen van het vrachtverkeer. Zodoende ontstaat er minder uitstoot van schadelijke stoffen en is minder brandstof nodig. Dat is gunstiger voor het milieu.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Provincie Noord-Brabant

Tovergroen: zwaar verkeer krijgt langer groen licht | Infrasite

Tovergroen: zwaar verkeer krijgt langer groen licht

Vanaf woensdag 8 oktober 2003 neemt de provincie Noord-Brabant ‘Tovergroen’ in gebruik bij de verkeerslichten Hoogstraat – N 629 te Oosterhout. Vanaf dat moment kunnen vrachtwagenchauffeurs op een paneel langs de weg zien of het verkeerslicht verderop groen blijft of niet. De verwachting is dat daarmee de verkeersveiligheid verbetert.

Eerder dit jaar werd eenzelfde soort paneel geplaatst bij de verkeerslichten op de aansluiting Bevrijdingsweg – N 261 te Waalwijk. Tot nu toe blijken de reacties onder de chauffeurs overwegend positief te zijn. Als de proef verkeerstechnisch gezien succesvol blijkt, kan het systeem toegepast worden op meer provinciale wegen. Aspecten die worden geregistreerd zijn de wachttijden voor alle verkeersdeelnemers en de hoeveelheid vrachtverkeer die passeert en voordeel heeft van de ingreep.
Na de jaarwisseling wordt besloten of Tovergroen op de beide locaties blijft staan. In dat geval worden de signaalgevers in Oosterhout opgenomen in het project ‘Interactieve weg’ dat naar verwachting volgend jaar gereed is.

Signaalgever
Door 300 meter voor de stopstreep vrachtverkeer te detecteren en de programmering van de verkeerslichten aan te passen, wordt het mogelijk dat het verkeerslicht voor vrachtverkeer langer groen blijft. Om deze service zichtbaar te maken en het verkeer niet uit te nodigen om juist harder te gaan rijden, wordt op enige afstand van de verkeerslichten een informatiepaneel (signaalgever) geplaatst. De signaalgever laat zien of het vrachtverkeer is ‘gezien’ en of het licht wel of niet op groen wordt gehouden.

Naast het economische belang biedt het systeem meer voordelen. Wanneer vrachtverkeer bij het starten van de geelfase bijvoorbeeld de keuze maakt om door te rijden en een voorliggende personenauto dit niet doet, kan een gevaarlijke situatie ontstaan doordat vrachtverkeer een langere remweg heeft. Met de informatieborden is de keuze ‘wel of niet doorrijden’ voor de passanten beter te maken, en dat komt de verkeersveiligheid ten goede.
Tot slot vermindert de groenverlenging het aantal optrek- en afrembewegingen van het vrachtverkeer. Zodoende ontstaat er minder uitstoot van schadelijke stoffen en is minder brandstof nodig. Dat is gunstiger voor het milieu.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Provincie Noord-Brabant