Second opinion: ‘Eerder starten met werkzaamheden Julianakanaal was noodzakelijk’
De werkzaamheden aan het Julianakanaal kunnen maar beter zo goed mogelijk worden uitgevoerd, dacht het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarom heeft het de bijgestelde plannen laten beoordelen in een second opinion. Het ingeschakelde ingenieursbureau oordeelt dat de werkmethode en planning logisch zijn en dat de kosten op een passende manier zijn ingeschat.
Wel adviseert het bureau om de keuzes rondom sluis Born te heroverwegen. Om zo snel mogelijk te kunnen starten en de stremming voor het vaarverkeer te beperken, worden er mogelijk onnodig hoge kosten gemaakt, denken de ingenieurs. Overweeg bijvoorbeeld of de oevers toch niet veilig hersteld in plaats van vervangen kunnen worden, luidt het advies. Het ministerie wil hier in september een knoop over doorhakken.
Over het algemeen lijkt de opzet van het ministerie dus in orde. ‘Het ministerie van IenW is blij met de conclusies en aanbevelingen uit de second opinion’, schrijft minister Barry Madlener dan ook in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Sommige aanbevelingen kunnen direct door Rijkswaterstaat worden overgenomen, andere aanbevelingen moeten nog nader worden uitgewerkt voordat erover besloten kan worden.’
Maand eerder starten was noodzakelijk
De drooglegging van het kanaal ging op 12 augustus al van start, een maand eerder dan in eerste instantie was gepland. Het adviesbureau onderschrijft nu dat dat een logische beslissing is geweest, ‘aangezien dit stuk van het kanaal steeds verder degradeert door de versmalling.’ Daarnaast was het omwille van de veiligheid voor de scheepvaart wenselijk om zo snel mogelijk te beginnen aan de werkzaamheden.
De vervroegde drooglegging krijgt van deze adviseurs dus met terugwerkende kracht een stempel van goedkeuring. Maar in afwachting van dat resultaat durfde het ministerie het al aan om op 12 augustus te beginnen met de werkzaamheden. Toen waren de tussentijdse resultaten van het onderzoek namelijk al bekendgemaakt. Dat was voor het ministerie genoeg onderbouwing, in combinatie met de eigen inschatting van de situatie.
Vier kilometer
Het Julianakanaal in Limburg wordt over een lengte van ruim vier kilometer verbreed. Dat moet een nieuwe vaarroute creëren voor grotere schepen, waar het kanaal momenteel te klein voor is. Het bedrijf Van den Herik voert het werk als hoofdaannemer uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Het kanaal moest tussentijds worden drooggelegd, omdat een eerdere poging om het kanaal zonder drooglegging te verbreden, misging.
Lees ook: