Gezocht: aannemer die oevers Lemmer-Delfzijl wil vernieuwen

Prinses Margrietsluis
De Prinses Margrietsluis op de vaarweg Lemmer-Delfzijl Shutterstock

Meerdere oevers, afmeervoorzieningen en geleidewerken langs Lemmer-Delfzijl zijn toe aan vernieuwing. Rijkswaterstaat (RWS) wil daarom in 2026 starten met het vernieuwen van deze vaarweg, waarbij onder andere ruim 6 kilometer aan oevers wordt vervangen. De zoektocht naar een aannemer is gestart.

Ook moeten er bij de sluis Farmsum, de Eelwerderbrug en de Driebondsbrug nieuwe geleidewerken komen en worden de afmeervoorzieningen vernieuwd bij de sluis Gaarkeuken, brug Burgumerdaam en de Prinses Margrietsluis. Natuurlijk laat Rijkswaterstaat de komende jaren ook regulier onderhoud uitvoeren. De zoektocht naar een aannemer wordt naar verwachting halverwege 2025 afgerond.

‘Samen met de aannemer kijken we hoe we de werkzaamheden zo duurzaam mogelijk kunnen uitvoeren’, schrijft RWS. ‘Denk hierbij aan de aanleg van plaatsen voor dieren, zodat zij makkelijk het water uit kunnen en de aanleg van natuurvriendelijke oevers waar planten en dieren zich kunnen ontwikkelen.’ Ook wil RWS de vrijkomende houten damwandplanken opnieuw gebruiken bij andere projecten.

Economisch van groot belang

De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. Daarmee is de waterweg volgens Rijkswaterstaat van groot belang voor de regionale en nationale economie. Sinds 2014 is RWS eigenaar en beheerder van het kanaal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk

Gezocht: aannemer die oevers Lemmer-Delfzijl wil vernieuwen | Infrasite

Gezocht: aannemer die oevers Lemmer-Delfzijl wil vernieuwen

Prinses Margrietsluis
De Prinses Margrietsluis op de vaarweg Lemmer-Delfzijl Shutterstock

Meerdere oevers, afmeervoorzieningen en geleidewerken langs Lemmer-Delfzijl zijn toe aan vernieuwing. Rijkswaterstaat (RWS) wil daarom in 2026 starten met het vernieuwen van deze vaarweg, waarbij onder andere ruim 6 kilometer aan oevers wordt vervangen. De zoektocht naar een aannemer is gestart.

Ook moeten er bij de sluis Farmsum, de Eelwerderbrug en de Driebondsbrug nieuwe geleidewerken komen en worden de afmeervoorzieningen vernieuwd bij de sluis Gaarkeuken, brug Burgumerdaam en de Prinses Margrietsluis. Natuurlijk laat Rijkswaterstaat de komende jaren ook regulier onderhoud uitvoeren. De zoektocht naar een aannemer wordt naar verwachting halverwege 2025 afgerond.

‘Samen met de aannemer kijken we hoe we de werkzaamheden zo duurzaam mogelijk kunnen uitvoeren’, schrijft RWS. ‘Denk hierbij aan de aanleg van plaatsen voor dieren, zodat zij makkelijk het water uit kunnen en de aanleg van natuurvriendelijke oevers waar planten en dieren zich kunnen ontwikkelen.’ Ook wil RWS de vrijkomende houten damwandplanken opnieuw gebruiken bij andere projecten.

Economisch van groot belang

De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. Daarmee is de waterweg volgens Rijkswaterstaat van groot belang voor de regionale en nationale economie. Sinds 2014 is RWS eigenaar en beheerder van het kanaal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Alexander Molendijk