Draaibrug Schuilenburg (Skûlenboarch) pas eind dit jaar weer in gebruik
Rijkswaterstaat werkt stug door aan het opknappen van de draaibrug in het Friese Schuilenburg (Skûlenboarch). Het brugdek ligt op een werf in Groningen, waar de slijtlaag intussen is weggehaald. De wegbeheerder hoopt dat de brug eind dit jaar weer op zijn plek kan worden gebracht. De brug raakte op 4 februari dit jaar ernstig beschadigd na een aanvaring.
In de nacht van 3 op 4 februari van dit jaar voer vrachtschip Fidelis tegen de draaibrug aan, die op dat moment gesloten was. Na de aanvaring schoot het draaiende gedeelte van de brug open, waarbij het brugdek ernstig beschadigd raakte. Volgens het dienstrooster wordt de brug tussen zaterdagavond 22.00 uur en zondagochtend 06.00 uur niet bediend. Buurtbewoners dachten na het ongeval dat de schipper mogelijk in slaap was gevallen. Het 85 meter lange schip voer volgens ooggetuigen in volle vaart tegen de brug op. De brug ligt over het Prinses Margrietkanaal tussen Eastermar en Jistrum.
De schade aan de brug was groot, zo bleek eigenlijk pas in tweede instantie. Aanvankelijk ging Rijkswaterstaat (RWS) er namelijk vanuit dat het herstel zo’n acht weken in beslag zou nemen. “Er is schade ontstaan aan de tandwielkast en constructie van de brug. We verwachten dat het herstel een flink aantal weken gaat duren. We schatten dat nu in op acht weken, maar omdat we niet precies weten hoe bijvoorbeeld de fundering is, houden we een slag om de arm”, aldus RWS vrij snel na de aanvaring.
Die slag om de arm bleek terecht, want gaandeweg het onderzoek naar de schade bleek dat deze toch was ernstiger was dan in eerste instantie was aangenomen. “Tijdens inspecties is gebleken dat er schade is aan de algehele constructie, aan het brugdek, het remmingswerk en de tandwielkast”, meldde RWS eind maart. “Verder is uit de duikinspectie aan de buitenkant gebleken dat de fundering van de brug niet is beschadigd. Of de middenpijler van de brug is beschadigd kan pas worden onderzocht als het draaiende deel van de brug is verwijderd.”
Op 9 juli werd het draaiende gedeelte van de brug uitgehesen en op een mammoetponton naar een scheepswerf in Groningen vervoerd. Terwijl op de werf verschillende reparaties aan de brug worden uitgevoerd, worden er op de plaats van de brug reparaties uitgevoerd aan bijvoorbeeld de landhoofden. Al bij al hoopt RWS de brug nog voor het einde van het jaar weer op zijn plek te hebben liggen.
Lees ook: