Dijkversterking Meanderende Maas stuit op verzet

hires project meanderende maas
Conceptillustratie van het project. via Meanderende Maas

Waterschap Aa en de Maas wil 26 kilometer aan Brabantse dijken versterken bij Oss, maar de plaatselijke SP is fel tegen de bomenkap die daarvoor wordt gepland. De partij pleit bij de burgemeester en wethouders om geen vergunning te verlenen voor de verwijdering van bakenbomen langs de Maas. Dat houdt het project niet tegen, vertelt woordvoerder Angela van den Elshout van het waterschap tegenover Infrasite. Het gebied moet beschermd worden tegen hoogwater, weerstand of niet.

“We zijn geschrokken”, schreef de plaatselijke SP op 15 maart in een brief aan het college van burgemeester en wethouders. De partij doelt op het plan om bakenbomen te kappen tussen Lith en Ravenstein. Dat is volgens waterschap Aa en de Maas nodig om een gebied van 2.650 hectare te beschermen tegen hoogwater in de Maas. Als het aan de SP ligt, dan moet het waterschap een alternatief vinden voor de kap.

‘Geen aanpassingen’

Naast het versterken van dijkdelen gaat het waterschap langs een traject van 26 kilometer uiterwaarden verlagen om de rivier ruimte te geven. Bij de uiterwaarden staan bakenbomen. Die zouden na de verlaging op terpjes komen te staan. Geen gunstige omstandigheden voor een boom, zegt woordvoerder Angela van den Elshout, dus kappen heeft de voorkeur. De SP is tegen het plan omdat bakenbomen in de omgeving op een beschermde lijst zijn genoteerd.

De gemeente Oss stelde in 2012 vast dat de bomen alleen gekapt mogen worden als de bomen een gevaar vormen voor de omgeving. De SP ontkent niet dat hoogwater een gevaar is. Wel stelt de partij dat de bomen te veel historische en culturele waarde hebben om verwijderd te worden. Volgens woordvoerder Van den Elshout heeft de oproep geen of weinig invloed op het project. “We moeten de vergunning nog compleet maken. Het is niet zo dat we naar aanleiding van de reacties aanpassingen gaan doen.”

De kapvergunning is slechts een van de vele vergunningen die nodig zijn voor het project, legt Van den Elshout uit. Alle aanvragen worden gezamenlijk voorbereid en ingediend. Op dit moment zet het waterschap de puntjes op de i. Een deel wordt in behandeling genomen door de gemeente Oss, een ander deel door Rijkswaterstaat. Er gaat geen schop de grond in voordat de vergunningen zijn verleend, benadrukt Van den Elshout. Het waterschap verwacht medewerking van de gemeente.

Startdatum onbekend

Boskalis sleepte de ontwerpfase van het project in 2021 binnen. Met de aanbesteding is 160 miljoen euro gemoeid. Aa en de Maas hanteert een twee-fasen aanpak, wat inhoudt dat Boskalis naar verwachting ook voor de uitvoering verantwoordelijk wordt. Het plan was om eind 2023 met de werkzaamheden te beginnen, maar Van den Elshout laat weten dat de voorbereiding langer kan duren dan verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Dijkversterking Meanderende Maas stuit op verzet | Infrasite

Dijkversterking Meanderende Maas stuit op verzet

hires project meanderende maas
Conceptillustratie van het project. via Meanderende Maas

Waterschap Aa en de Maas wil 26 kilometer aan Brabantse dijken versterken bij Oss, maar de plaatselijke SP is fel tegen de bomenkap die daarvoor wordt gepland. De partij pleit bij de burgemeester en wethouders om geen vergunning te verlenen voor de verwijdering van bakenbomen langs de Maas. Dat houdt het project niet tegen, vertelt woordvoerder Angela van den Elshout van het waterschap tegenover Infrasite. Het gebied moet beschermd worden tegen hoogwater, weerstand of niet.

“We zijn geschrokken”, schreef de plaatselijke SP op 15 maart in een brief aan het college van burgemeester en wethouders. De partij doelt op het plan om bakenbomen te kappen tussen Lith en Ravenstein. Dat is volgens waterschap Aa en de Maas nodig om een gebied van 2.650 hectare te beschermen tegen hoogwater in de Maas. Als het aan de SP ligt, dan moet het waterschap een alternatief vinden voor de kap.

‘Geen aanpassingen’

Naast het versterken van dijkdelen gaat het waterschap langs een traject van 26 kilometer uiterwaarden verlagen om de rivier ruimte te geven. Bij de uiterwaarden staan bakenbomen. Die zouden na de verlaging op terpjes komen te staan. Geen gunstige omstandigheden voor een boom, zegt woordvoerder Angela van den Elshout, dus kappen heeft de voorkeur. De SP is tegen het plan omdat bakenbomen in de omgeving op een beschermde lijst zijn genoteerd.

De gemeente Oss stelde in 2012 vast dat de bomen alleen gekapt mogen worden als de bomen een gevaar vormen voor de omgeving. De SP ontkent niet dat hoogwater een gevaar is. Wel stelt de partij dat de bomen te veel historische en culturele waarde hebben om verwijderd te worden. Volgens woordvoerder Van den Elshout heeft de oproep geen of weinig invloed op het project. “We moeten de vergunning nog compleet maken. Het is niet zo dat we naar aanleiding van de reacties aanpassingen gaan doen.”

De kapvergunning is slechts een van de vele vergunningen die nodig zijn voor het project, legt Van den Elshout uit. Alle aanvragen worden gezamenlijk voorbereid en ingediend. Op dit moment zet het waterschap de puntjes op de i. Een deel wordt in behandeling genomen door de gemeente Oss, een ander deel door Rijkswaterstaat. Er gaat geen schop de grond in voordat de vergunningen zijn verleend, benadrukt Van den Elshout. Het waterschap verwacht medewerking van de gemeente.

Startdatum onbekend

Boskalis sleepte de ontwerpfase van het project in 2021 binnen. Met de aanbesteding is 160 miljoen euro gemoeid. Aa en de Maas hanteert een twee-fasen aanpak, wat inhoudt dat Boskalis naar verwachting ook voor de uitvoering verantwoordelijk wordt. Het plan was om eind 2023 met de werkzaamheden te beginnen, maar Van den Elshout laat weten dat de voorbereiding langer kan duren dan verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.