Stadsdijken Zwolle
300 miljoen euro

Versterking stadsdijken Zwolle van start

Luchtfoto van de stadsdijken in Zwolle. Waterschap Drents Overijsselse Delta

Na een vier jaar lange ontwerpfase kan de dijkversterking van Zwolle van start. Een ingewikkelde puzzel, want de dijken beslaan negen kilometer en lopen dwars door de stad. Dura Vermeer Infra en Ploegam losten de puzzel in de afgelopen vier jaar op. Het ontwerp staat op papier. Naar verwachting kunnen de aannemers in mei aan de slag met de versterkingsopdracht van ongeveer 300 miljoen euro. 

De aannemers gaan een strook van 7,5 kilometer aanpakken. De dijkdelen voldoen niet aan de huidige waterveiligheidsnormen. Elk dijkdeel is maatwerk, want de omgeving is divers. Het traject loopt langs industrieterrein, de binnenstad, een woonwijk, kantoren, een Natura 2000-gebied en groot vaarwater. “Het gaat om stedelijk gebied, wat om meer afstemming vraagt met de omgeving en een diversiteit aan partijen”, aldus Drents Overijsselse Delta. “Dit is één van de meest complexe dijkversterkingen van Nederland.”

De opdrachtgever maakte de aanbesteding in 2018 bekend. In het jaar daarop werd het project gegund aan Dijkzone Alliantie Zwolle, een bouwcombinatie van Dura Vermeer Infra en Ploegam. In de afgelopen jaren werkten de aannemers samen met TAUW, Fugro en H+N+S++ aan het ontwerp. Drents Overijsselse Delta is tevreden met de uitkomst. De handtekening voor de start van de realisatiefase werd eerder deze week gezet. Verloopt alles volgens plan, dan gaat de eerste schop in mei de grond in. Naar verwachting wordt het project in 2027 opgeleverd.

Tweefasen-aanpak

Drents Overijsselse Delta hanteert een ’tweefasen-aanpak’, wat inhoudt dat de opdrachtnemer zowel bij het ontwerp als de realisatie is betrokken. “Door vanaf het begin de krachten te bundelen, verwachten we zowel de technische als financiële risico’s van zo’n project beter in de hand te houden”, zegt het waterschap. Het project wordt gesubsidieerd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Zodra de formele subsidietoekenning binnen is kunnen de bouwers aan de slag.

Hoogwaterbescherming is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Versterking stadsdijken Zwolle van start | Infrasite
Stadsdijken Zwolle
300 miljoen euro

Versterking stadsdijken Zwolle van start

Luchtfoto van de stadsdijken in Zwolle. Waterschap Drents Overijsselse Delta

Na een vier jaar lange ontwerpfase kan de dijkversterking van Zwolle van start. Een ingewikkelde puzzel, want de dijken beslaan negen kilometer en lopen dwars door de stad. Dura Vermeer Infra en Ploegam losten de puzzel in de afgelopen vier jaar op. Het ontwerp staat op papier. Naar verwachting kunnen de aannemers in mei aan de slag met de versterkingsopdracht van ongeveer 300 miljoen euro. 

De aannemers gaan een strook van 7,5 kilometer aanpakken. De dijkdelen voldoen niet aan de huidige waterveiligheidsnormen. Elk dijkdeel is maatwerk, want de omgeving is divers. Het traject loopt langs industrieterrein, de binnenstad, een woonwijk, kantoren, een Natura 2000-gebied en groot vaarwater. “Het gaat om stedelijk gebied, wat om meer afstemming vraagt met de omgeving en een diversiteit aan partijen”, aldus Drents Overijsselse Delta. “Dit is één van de meest complexe dijkversterkingen van Nederland.”

De opdrachtgever maakte de aanbesteding in 2018 bekend. In het jaar daarop werd het project gegund aan Dijkzone Alliantie Zwolle, een bouwcombinatie van Dura Vermeer Infra en Ploegam. In de afgelopen jaren werkten de aannemers samen met TAUW, Fugro en H+N+S++ aan het ontwerp. Drents Overijsselse Delta is tevreden met de uitkomst. De handtekening voor de start van de realisatiefase werd eerder deze week gezet. Verloopt alles volgens plan, dan gaat de eerste schop in mei de grond in. Naar verwachting wordt het project in 2027 opgeleverd.

Tweefasen-aanpak

Drents Overijsselse Delta hanteert een ’tweefasen-aanpak’, wat inhoudt dat de opdrachtnemer zowel bij het ontwerp als de realisatie is betrokken. “Door vanaf het begin de krachten te bundelen, verwachten we zowel de technische als financiële risico’s van zo’n project beter in de hand te houden”, zegt het waterschap. Het project wordt gesubsidieerd door het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Zodra de formele subsidietoekenning binnen is kunnen de bouwers aan de slag.

Hoogwaterbescherming is een van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.