stationsomgeving heerhugowaard
Klimaatbestendige polder

Startschot voor bouw gemaal in Heerhugowaard

Stationsomgeving Heerhugowaard nabij kruising N242-N194, de locatie van het nieuwe gemaal. ANP / Hollandse Hoogte / Your Captain Luchtfotografie

Heerhugowaard krijgt een nieuw gemaal. De hekken staan, het bouwdoek hangt en de materialen zijn onderweg. Aannemer Gebroeders Beentjes gaat in april aan de slag. Klazien Hartog, hoogheemraad van Hollands Noorderkwartier, gaf op 1 maart het startsein met een bezoek aan de bouwlocatie bij kruising N242-N194.

Gemaal Waardse Dijk wordt verantwoordelijk voor de aanvoer en afvoer van water in de polder Heerhugowaard. De polder wordt op dit moment bemaald door gemaal Huygendijk, maar het plaatselijke watersysteem staat door twee factoren onder druk.

Spooronderdoorgang

Ten eerste komt er een spooronderdoorgang bij station Heerhugowaard. De aankomende onderdoorgang onderbreekt de Westertocht, een belangrijke waterloop van het noorden naar het zuiden van de polder. Als gevolg verandert het watersysteem. “Met het nieuwe gemaal blijven we op zowel droog weer als stortregen voorbereid”, vertelt Annette Groot, wethouder van de gemeente Dijk en Waard, in een update op de website van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK).

ProRail bouwt de spooronderdoorgang om de doorstroom op weg en spoor te verbeteren. De belangrijkste werkzaamheden kunnen pas van start na de afronding van het gemaal. De oplevering wordt in november 2023 verwacht. Aannemer Gebroeders Beentjes sleepte de opdracht voor het ontwerp en de uitvoering in juni 2022 binnen.

Klimaatverandering

Ten tweede willen de gemeente en het hoogheemraadschap meer capaciteit voor waterverwerking omreden van klimaatverandering. “Met de bouw van het gemaal is rekening gehouden met overvloedige regenval en extreme droogte”, zegt HHNK. “Naast een nieuw gemaal worden sloten slim gekoppeld en komen er wadi’s in de wijk.”

“We hebben de afgelopen jaren gezamenlijk onderzoek gedaan naar de kwetsbaarheden op het gebied van extreme neerslag, toenemende droogte, verhoogde kans op overstroming en langere perioden met hitte. Eind 2021 ondertekenden de bestuurders een uitvoeringsovereenkomst. Met de bouw van het gemaal wordt de eerste stap gezet.”

Waterbouw en klimaatverandering zijn twee van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Startschot voor bouw gemaal in Heerhugowaard | Infrasite
stationsomgeving heerhugowaard
Klimaatbestendige polder

Startschot voor bouw gemaal in Heerhugowaard

Stationsomgeving Heerhugowaard nabij kruising N242-N194, de locatie van het nieuwe gemaal. ANP / Hollandse Hoogte / Your Captain Luchtfotografie

Heerhugowaard krijgt een nieuw gemaal. De hekken staan, het bouwdoek hangt en de materialen zijn onderweg. Aannemer Gebroeders Beentjes gaat in april aan de slag. Klazien Hartog, hoogheemraad van Hollands Noorderkwartier, gaf op 1 maart het startsein met een bezoek aan de bouwlocatie bij kruising N242-N194.

Gemaal Waardse Dijk wordt verantwoordelijk voor de aanvoer en afvoer van water in de polder Heerhugowaard. De polder wordt op dit moment bemaald door gemaal Huygendijk, maar het plaatselijke watersysteem staat door twee factoren onder druk.

Spooronderdoorgang

Ten eerste komt er een spooronderdoorgang bij station Heerhugowaard. De aankomende onderdoorgang onderbreekt de Westertocht, een belangrijke waterloop van het noorden naar het zuiden van de polder. Als gevolg verandert het watersysteem. “Met het nieuwe gemaal blijven we op zowel droog weer als stortregen voorbereid”, vertelt Annette Groot, wethouder van de gemeente Dijk en Waard, in een update op de website van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK).

ProRail bouwt de spooronderdoorgang om de doorstroom op weg en spoor te verbeteren. De belangrijkste werkzaamheden kunnen pas van start na de afronding van het gemaal. De oplevering wordt in november 2023 verwacht. Aannemer Gebroeders Beentjes sleepte de opdracht voor het ontwerp en de uitvoering in juni 2022 binnen.

Klimaatverandering

Ten tweede willen de gemeente en het hoogheemraadschap meer capaciteit voor waterverwerking omreden van klimaatverandering. “Met de bouw van het gemaal is rekening gehouden met overvloedige regenval en extreme droogte”, zegt HHNK. “Naast een nieuw gemaal worden sloten slim gekoppeld en komen er wadi’s in de wijk.”

“We hebben de afgelopen jaren gezamenlijk onderzoek gedaan naar de kwetsbaarheden op het gebied van extreme neerslag, toenemende droogte, verhoogde kans op overstroming en langere perioden met hitte. Eind 2021 ondertekenden de bestuurders een uitvoeringsovereenkomst. Met de bouw van het gemaal wordt de eerste stap gezet.”

Waterbouw en klimaatverandering zijn twee van de onderwerpen tijdens de Dag van de Infra, een congres van Infrasite en SpoorPro op 23 mei in De Doelen, Rotterdam. Navigeer naar deze website voor meer informatie en inschrijvingen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.