Sluis en stuw Roermond. Foto: Rijkswaterstaat

Mogelijk laagwater door schade aan stuw Roermond

Sluis en stuw Roermond. Flying Eye via Rijkswaterstaat

Door schade aan de stuw bij Roermond kan er mogelijk laagwater ontstaan. Rijkswaterstaat werkt aan een alternatieve manier om de stuw te zetten. Daarbij gaat men voorzichtig te werk, want er ligt bijna honderd jaar oude techniek aan het object ten grondslag.

Mogelijk zijn één of meerdere jukken van de stuw verschoven. Daardoor kan deze niet op de gangbare manier worden gezet. Als het niet lukt om dit op tijd op een andere manier te doen, dan zou er meer water dan normaal kunnen wegstromen uit het stuwpand met laagwater als gevolg. Toch kan RWS niet gehaast te werk gaan.

“Omdat de stuw bestaat uit een techniek van bijna honderd jaar oud, willen we geen enkel risico nemen dat er ongelukken kunnen gebeuren met het bedienen van de stuwen of dat er nog meer schade ontstaat aan de stuw. We onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de stuw zo snel mogelijk weer te kunnen zetten.”

Materieel onderweg

Momenteel wordt gekeken of werkzaamheden vanaf een schip of drijvende bok gedaan kunnen worden. Daarvoor is materieel onderweg naar de stuw. Dat Rijkswaterstaat voorzichtig te werk gaat met het herstel, betekent niet dat laagwater onvermijdelijk is. “Naar verwachting zal de stuw gezet zijn voor het waterpeil in het pand te ver zakt. De voortgang hiervan in combinatie met de daling van het water in de Maas wordt goed in de gaten gehouden.”

Zeven complexen Maasroute

Roermond is één van de zeven sluis- en stuwcomplexen die tussen 1915 en 1942 werden gerealiseerd om de Maas bevaarbaar te maken. Door het waterpeil te reguleren kan er ook in tijden van droogte lang worden doorgevaren op deze Maasroute. Het rijksmonument bij Roermond stamt uit 1926. De complexen zijn of worden allemaal onder handen genomen. Zo werd recent het onderhoud aan Sluis Heel afgerond en sinds kort kan ook Sluis Sambeek er weer een hele tijd tegenaan.

Foto: Rijkswaterstaat

Auteur: Vincent Krabbendam

Mogelijk laagwater door schade aan stuw Roermond | Infrasite
Sluis en stuw Roermond. Foto: Rijkswaterstaat

Mogelijk laagwater door schade aan stuw Roermond

Sluis en stuw Roermond. Flying Eye via Rijkswaterstaat

Door schade aan de stuw bij Roermond kan er mogelijk laagwater ontstaan. Rijkswaterstaat werkt aan een alternatieve manier om de stuw te zetten. Daarbij gaat men voorzichtig te werk, want er ligt bijna honderd jaar oude techniek aan het object ten grondslag.

Mogelijk zijn één of meerdere jukken van de stuw verschoven. Daardoor kan deze niet op de gangbare manier worden gezet. Als het niet lukt om dit op tijd op een andere manier te doen, dan zou er meer water dan normaal kunnen wegstromen uit het stuwpand met laagwater als gevolg. Toch kan RWS niet gehaast te werk gaan.

“Omdat de stuw bestaat uit een techniek van bijna honderd jaar oud, willen we geen enkel risico nemen dat er ongelukken kunnen gebeuren met het bedienen van de stuwen of dat er nog meer schade ontstaat aan de stuw. We onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de stuw zo snel mogelijk weer te kunnen zetten.”

Materieel onderweg

Momenteel wordt gekeken of werkzaamheden vanaf een schip of drijvende bok gedaan kunnen worden. Daarvoor is materieel onderweg naar de stuw. Dat Rijkswaterstaat voorzichtig te werk gaat met het herstel, betekent niet dat laagwater onvermijdelijk is. “Naar verwachting zal de stuw gezet zijn voor het waterpeil in het pand te ver zakt. De voortgang hiervan in combinatie met de daling van het water in de Maas wordt goed in de gaten gehouden.”

Zeven complexen Maasroute

Roermond is één van de zeven sluis- en stuwcomplexen die tussen 1915 en 1942 werden gerealiseerd om de Maas bevaarbaar te maken. Door het waterpeil te reguleren kan er ook in tijden van droogte lang worden doorgevaren op deze Maasroute. Het rijksmonument bij Roermond stamt uit 1926. De complexen zijn of worden allemaal onder handen genomen. Zo werd recent het onderhoud aan Sluis Heel afgerond en sinds kort kan ook Sluis Sambeek er weer een hele tijd tegenaan.

Foto: Rijkswaterstaat

Auteur: Vincent Krabbendam