Meanderende Maas. Foto: Hoogwaterbeschermingsprogramma

Hersteloperatie voor stroomkuilen door hoogwater in Maas

Door het hoogwater van afgelopen zomer zijn op diverse plekken in de Grensmaas stroomkuilen ontstaan. Deze kunnen schade aan de oevers veroorzaken. Daarom start halverwege oktober een traject om de stroomkuilen te herstellen.

Zulke kuilen onstaan als het water in een rivier zand of ander materiaal van de bodem meeneemt. Door de hoge waterstanden van enkele maanden geleden zijn er op meerdere plekken in de Grensmaas stroom- of erosiekuilen ontstaan, sommige tot een diepte van zo’n 10 meter. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar er zijn locaties waar de kuilen de oevers instabiel kunnen maken. Daar worden ze deels weer gevuld en dat gaat vanaf halverwege oktober gebeuren, legt Rijkswaterstaat uit.

Drie soorten vulmateriaal op drie locaties

Daarbij wordt gekozen voor materialen waarvan de inschatting is dat ze blijven liggen bij een volgende keer dat het water tot grote hoogten stijgt. Het gaat om drie materialen, aldus RWS. “Toutvenant is een combinatie van grind en zand. De toutvenant die hier gebruikt gaat worden is stroomopwaarts, aan Vlaamse zijde, afgezet door de rivier tijdens het hoogwater. Silex is een soort vuursteen, een beetje scherper dan grind en afkomstig uit België. Ardenner grès is een licht poreuze steensoort uit de Belgische Ardennen. We hebben hier respectievelijk 45.000 ton, 55.000 ton en 150.000 ton van nodig.”

Aanvoeren per schip

De stroomkuilen liggen in de Grensmaas ter hoogte van Maasband, Urmond en Berg aan de Maas. Het materiaal wordt zoveel mogelijk per schip aangevoerd; alleen het laatste stuk zal met vrachtwagens gaan. Het meeste werk moet worden gedaan bij Urmond en daar is dan ook het meeste materiaal nodig: zo’n 150.000 ton Ardenner grès. Bij Maasband zal een stroomkuil worden gevuld met silex en bij Berg aan de Maas met toutvenant. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Consortium Grensmaas.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.