RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat heeft het voornemen om de uitvoering van het beheer en onderhoud van de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl te gunnen aan de combinatie Dynniq-Heijmans. Deze combinatie gaat in de periode 2019-2023 het beheer en onderhoud uitvoeren van het Prinses Margrietkanaal (Friesland), het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal (Groningen) waaruit de hoofdvaarweg bestaat.

Met het contract is een aanneemsom van 19,9 miljoen euro (exclusief) gemoeid. De werkzaamheden variëren van het inspecteren en onderhouden van alle bruggen, sluizen en de bodem van de vaarwegen tot het onderhoud van de fauna- en groenvoorzieningen en de oevers. Daarnaast zal de combinatie de drie kanalen monitoren en inspecteren, zodat de veiligheid en doorstroming voor de vaarweggebruikers optimaal blijft. De combinatie is ook verantwoordelijk voor het veiligstellen van objecten bij calamiteiten (storingswachtdienst).

Voornemen tot gunning

Er is sprake van een voornemen tot gunning vanwege de rechtsbeschermingstermijn (voorheen de Alcatelperiode). Vervolgens gaat de onderbouwingfase in. In deze fase geeft de beoogd opdrachtnemer toelichting op zijn inschrijving. Als deze fase succesvol is doorlopen, wordt de opdracht definitief gegund. Naar verwachting gebeurt dat eind september 2018.

Best Value aanpak

Rijkswaterstaat heeft het contract onder een Best Value-aanpak aanbesteed. Dit is de aanpak waarbij Rijkswaterstaat streeft naar de meeste waarde voor de beste prijs. In de voorbereiding heeft Rijkswaterstaat projectdoelstellingen en kwaliteitscriteria gedefinieerd. Een beoordelingscommissie heeft de zes binnengekomen inschrijvingen op deze criteria beoordeeld, waarna de opdracht voorlopig is gegund aan de combinatie Dynniq-Heijmans. De opdrachtnemer krijgt de ruimte zodat hij op basis van zijn vakkennis het project naar eigen inzicht uit kan voeren. De procedure is conform Europese aanbestedingsregelgeving.

Overdracht provincies

Tot 1 januari 2019 voeren de provincies het onderhoud van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl uit. De jarenlange kennis en ervaring van de provincies met het beheer en onderhoud zijn gebruikt bij de totstandkoming van dit onderhoudscontract en worden aan de aannemer overgedragen.

Hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl

Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl en verantwoordelijk voor vlot en veilig scheepvaartverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans | Infrasite

RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans

Foto: Ivo Ketelaar

Rijkswaterstaat heeft het voornemen om de uitvoering van het beheer en onderhoud van de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl te gunnen aan de combinatie Dynniq-Heijmans. Deze combinatie gaat in de periode 2019-2023 het beheer en onderhoud uitvoeren van het Prinses Margrietkanaal (Friesland), het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal (Groningen) waaruit de hoofdvaarweg bestaat.

Met het contract is een aanneemsom van 19,9 miljoen euro (exclusief) gemoeid. De werkzaamheden variëren van het inspecteren en onderhouden van alle bruggen, sluizen en de bodem van de vaarwegen tot het onderhoud van de fauna- en groenvoorzieningen en de oevers. Daarnaast zal de combinatie de drie kanalen monitoren en inspecteren, zodat de veiligheid en doorstroming voor de vaarweggebruikers optimaal blijft. De combinatie is ook verantwoordelijk voor het veiligstellen van objecten bij calamiteiten (storingswachtdienst).

Voornemen tot gunning

Er is sprake van een voornemen tot gunning vanwege de rechtsbeschermingstermijn (voorheen de Alcatelperiode). Vervolgens gaat de onderbouwingfase in. In deze fase geeft de beoogd opdrachtnemer toelichting op zijn inschrijving. Als deze fase succesvol is doorlopen, wordt de opdracht definitief gegund. Naar verwachting gebeurt dat eind september 2018.

Best Value aanpak

Rijkswaterstaat heeft het contract onder een Best Value-aanpak aanbesteed. Dit is de aanpak waarbij Rijkswaterstaat streeft naar de meeste waarde voor de beste prijs. In de voorbereiding heeft Rijkswaterstaat projectdoelstellingen en kwaliteitscriteria gedefinieerd. Een beoordelingscommissie heeft de zes binnengekomen inschrijvingen op deze criteria beoordeeld, waarna de opdracht voorlopig is gegund aan de combinatie Dynniq-Heijmans. De opdrachtnemer krijgt de ruimte zodat hij op basis van zijn vakkennis het project naar eigen inzicht uit kan voeren. De procedure is conform Europese aanbestedingsregelgeving.

Overdracht provincies

Tot 1 januari 2019 voeren de provincies het onderhoud van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl uit. De jarenlange kennis en ervaring van de provincies met het beheer en onderhoud zijn gebruikt bij de totstandkoming van dit onderhoudscontract en worden aan de aannemer overgedragen.

Hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl

Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl en verantwoordelijk voor vlot en veilig scheepvaartverkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat