Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken

Foto: Ivo Ketelaar

Maandag 10 juli 2017 vond in de Deltagoot bij Deltares de eerste stormproef plaats met asfalt uit de Friese Waddenzeedijk bij Lauwersmeer. In de enorme golfgoot van 300 meter lang, 9,5 meter diep en 5 meter breed wordt onderzocht wanneer een dijk met verouderde asfaltbekleding bezwijkt door er zware golven op te laten klappen. Speciaal voor de proef is Fries asfalt getransporteerd naar Delft. De proef moet uitwijzen of het huidige asfalt sterk genoeg is voor de komende decennia of dat deze moet worden vervangen. In Nederland is enkele honderden kilometer aan dijken met asfalt bekleed; de stormproef kan impact hebben op veel dijken in Nederland en miljoenen aan besparing opleveren.

Paul van Steeg van Deltares: “Asfalt is sterk materiaal als dijkbekleding, maar hoe sterk asfalt van 30-50 jaar oud weten we nu niet goed. Daar gaan we nu achter komen met deze proef in de Deltagoot. Aan de hand van deze proeven tonen we aan of het dijkenasfalt langer mee kan dan waar we nu in onze rekenmodellen rekening mee houden. Dat kan een flinke besparing opleveren.”

Jan Hateboer van Wetterskip Fryslan: “Het onderzoek is nodig, niet alleen voor Friesland. We hebben zo’n 300 km dijken met asfalt in Nederland die kunnen profiteren van dit onderzoek. Een kwart van onze dijken zal de komende jaren worden versterkt. Als uit de proef blijkt dat het asfalt nog sterk genoeg is kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Zo kunnen we slimmer en efficiënter werken om alles betaalbaar te houden. Nederland staat namelijk voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit.”

Het onderzoek vindt plaats naar de reststerkte van het asfalt van de Lauwersmeerdijk. Tien stroken asfalt van acht meter lang en een halve meter breed werden door Wetterskip Fryslan uit de Lauwersmeerdijk gehaald en op de nagebouwde dijk in de Deltagoot geplaatst. Met grote golven wordt het bezwijkproces van het asfalt gesimuleerd en gemonitord. Dit levert nieuwe inzichten en kennis op voor dijkverbeteringen in Nederland. De proef biedt een kans om de toetscriteria van asfaltbekleding te beoordelen en te verbeteren. Mogelijk kunnen Nederlandse dijkversterkingen hierdoor in de toekomst goedkoper uitpakken.

De kosten van het onderzoek bedragen 2,6 miljoen euro en worden 100% vergoed door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken | Infrasite

Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken

Foto: Ivo Ketelaar

Maandag 10 juli 2017 vond in de Deltagoot bij Deltares de eerste stormproef plaats met asfalt uit de Friese Waddenzeedijk bij Lauwersmeer. In de enorme golfgoot van 300 meter lang, 9,5 meter diep en 5 meter breed wordt onderzocht wanneer een dijk met verouderde asfaltbekleding bezwijkt door er zware golven op te laten klappen. Speciaal voor de proef is Fries asfalt getransporteerd naar Delft. De proef moet uitwijzen of het huidige asfalt sterk genoeg is voor de komende decennia of dat deze moet worden vervangen. In Nederland is enkele honderden kilometer aan dijken met asfalt bekleed; de stormproef kan impact hebben op veel dijken in Nederland en miljoenen aan besparing opleveren.

Paul van Steeg van Deltares: “Asfalt is sterk materiaal als dijkbekleding, maar hoe sterk asfalt van 30-50 jaar oud weten we nu niet goed. Daar gaan we nu achter komen met deze proef in de Deltagoot. Aan de hand van deze proeven tonen we aan of het dijkenasfalt langer mee kan dan waar we nu in onze rekenmodellen rekening mee houden. Dat kan een flinke besparing opleveren.”

Jan Hateboer van Wetterskip Fryslan: “Het onderzoek is nodig, niet alleen voor Friesland. We hebben zo’n 300 km dijken met asfalt in Nederland die kunnen profiteren van dit onderzoek. Een kwart van onze dijken zal de komende jaren worden versterkt. Als uit de proef blijkt dat het asfalt nog sterk genoeg is kunnen dijkverbeteringen uitgesteld worden. Zo kunnen we slimmer en efficiënter werken om alles betaalbaar te houden. Nederland staat namelijk voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit.”

Het onderzoek vindt plaats naar de reststerkte van het asfalt van de Lauwersmeerdijk. Tien stroken asfalt van acht meter lang en een halve meter breed werden door Wetterskip Fryslan uit de Lauwersmeerdijk gehaald en op de nagebouwde dijk in de Deltagoot geplaatst. Met grote golven wordt het bezwijkproces van het asfalt gesimuleerd en gemonitord. Dit levert nieuwe inzichten en kennis op voor dijkverbeteringen in Nederland. De proef biedt een kans om de toetscriteria van asfaltbekleding te beoordelen en te verbeteren. Mogelijk kunnen Nederlandse dijkversterkingen hierdoor in de toekomst goedkoper uitpakken.

De kosten van het onderzoek bedragen 2,6 miljoen euro en worden 100% vergoed door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat