Wisseling Loenerslootsebrug succesvol verlopen

Amsterdam-Rijnkanaal - Foto: Ivo Ketelaar

Maandagochtend 30 juni tussen 5.00 en 6.00 uur heeft Rijkswaterstaat de wisseling van de Loenerslootsebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal succesvol afgerond.

De aanvankelijke opgelopen vertraging van 4 uur tijdens de complexe operatie kon lopende het weekend helemaal worden ingelopen. De spoorlijn Amsterdam-Utrecht werd vandaag in alle vroegte weer in gebruik genomen en fietsers en voetgangers konden de nieuwe brug passeren. Publiek keek zaterdag massaal toe bij het meest spectaculaire onderdeel: het uitvaren van de oude boogbrug en invaren van de nieuwe.

Het verloop

De Loenerslootsebrug bestaat uit een deel over het spoor en een boogbrug over het water. Beide delen zijn dit weekend vervangen. Zaterdag liep de complexe operatie aanvankelijk vier uur vertraging op door een aantal tegenvallers bij het verwijderen van het brugdeel over de spoorlijn. Het wisselen van de grote boogbrug verliep daarna zonder enige problemen. Zondagmorgen om 4.30 uur zat de boogbrug volledig op zijn plek en werd het kanaal weer aan de scheepvaart vrijgegeven.

De plaatsing van het nieuwe bruggedeelte over de spoorlijn, startte parallel aan het plaatsen van de boogbrug en niet, zoals de oorspronkelijke uitvoeringsmethode, na de plaatsing van de boogbrug. Hierdoor kon de opgelopen vertraging worden teruggewonnen. Het bruggedeelte over de spoorlijn zat zondagochtend om 9.00 uur op zijn plek. Zondag overdag zijn beide bruggedeelten aan elkaar vastgezet, hulpconstructies verwijderd en vonden afrondende werkzaamheden plaats. Maandagochtend vroeg werd de wisseloperatie succesvol en binnen de planning afgerond.

Verkeer en hinder

Maandagochtend 30 juni is de spoorlijn Amsterdam-Utrecht weer vrijgegeven aan het treinverkeer en de nieuwe brug zelf aan fietsers en voetgangers. De hinder voor het wegverkeer duurt langer, tot maandag 7 juli 6.00 uur omdat provincie Utrecht het fietspad langs de N201 reconstrueert. Door beide werkzaamheden te bundelen is de totale hinder minder dan wanneer dit afzonderlijk van elkaar zou gebeuren.

Grote belangstelling

Publiek volgde zaterdagmiddag en -avond massaal de operatie vanuit het ingerichte kijkpunt en zag rond 23 uur het uitdraaien van de oude brug (1937) en de passage van de oude langs de nieuwe brug op het kanaal.

Acht bruggen

De vernieuwing van de Loenerslootsebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen bruggen. Kijk voor meer informatie op de projectpagina KARGO.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Wisseling Loenerslootsebrug succesvol verlopen | Infrasite

Wisseling Loenerslootsebrug succesvol verlopen

Amsterdam-Rijnkanaal - Foto: Ivo Ketelaar

Maandagochtend 30 juni tussen 5.00 en 6.00 uur heeft Rijkswaterstaat de wisseling van de Loenerslootsebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal succesvol afgerond.

De aanvankelijke opgelopen vertraging van 4 uur tijdens de complexe operatie kon lopende het weekend helemaal worden ingelopen. De spoorlijn Amsterdam-Utrecht werd vandaag in alle vroegte weer in gebruik genomen en fietsers en voetgangers konden de nieuwe brug passeren. Publiek keek zaterdag massaal toe bij het meest spectaculaire onderdeel: het uitvaren van de oude boogbrug en invaren van de nieuwe.

Het verloop

De Loenerslootsebrug bestaat uit een deel over het spoor en een boogbrug over het water. Beide delen zijn dit weekend vervangen. Zaterdag liep de complexe operatie aanvankelijk vier uur vertraging op door een aantal tegenvallers bij het verwijderen van het brugdeel over de spoorlijn. Het wisselen van de grote boogbrug verliep daarna zonder enige problemen. Zondagmorgen om 4.30 uur zat de boogbrug volledig op zijn plek en werd het kanaal weer aan de scheepvaart vrijgegeven.

De plaatsing van het nieuwe bruggedeelte over de spoorlijn, startte parallel aan het plaatsen van de boogbrug en niet, zoals de oorspronkelijke uitvoeringsmethode, na de plaatsing van de boogbrug. Hierdoor kon de opgelopen vertraging worden teruggewonnen. Het bruggedeelte over de spoorlijn zat zondagochtend om 9.00 uur op zijn plek. Zondag overdag zijn beide bruggedeelten aan elkaar vastgezet, hulpconstructies verwijderd en vonden afrondende werkzaamheden plaats. Maandagochtend vroeg werd de wisseloperatie succesvol en binnen de planning afgerond.

Verkeer en hinder

Maandagochtend 30 juni is de spoorlijn Amsterdam-Utrecht weer vrijgegeven aan het treinverkeer en de nieuwe brug zelf aan fietsers en voetgangers. De hinder voor het wegverkeer duurt langer, tot maandag 7 juli 6.00 uur omdat provincie Utrecht het fietspad langs de N201 reconstrueert. Door beide werkzaamheden te bundelen is de totale hinder minder dan wanneer dit afzonderlijk van elkaar zou gebeuren.

Grote belangstelling

Publiek volgde zaterdagmiddag en -avond massaal de operatie vanuit het ingerichte kijkpunt en zag rond 23 uur het uitdraaien van de oude brug (1937) en de passage van de oude langs de nieuwe brug op het kanaal.

Acht bruggen

De vernieuwing van de Loenerslootsebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen bruggen. Kijk voor meer informatie op de projectpagina KARGO.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat