Royal HaskoningDHV wint opdracht voor uitbreiding grootste haven Indonesie

1860 logo Royal HaskoningDHV

Internationaal advies-, ingenieurs- en projectmanagementbureau Royal HaskoningDHV heeft een contract in de wacht gesleept met een waarde van enkele miljoenen euro’s om toezicht te houden op de bouw van de uitbreiding van Tanjung Priok, de belangrijkste haven van Jakarta. De opdracht maakt deel uit van het North Kalibaru Terminal Development Project, waarvan de eerste fase bestaat uit de ontwikkeling van een nieuwe containerterminal met een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. Dit grootschalige project moet de Indonesische economie in staat stellen verder door te groeien.

De uitbreiding van de haven van Jakarta is een van de grootste havenontwikkelingsprojecten ter wereld. Wanneer het project in 2023 is afgerond, zal de jaarlijkse overslagcapaciteit voor containers van Tanjung Priok – waar het leeuwendeel van de Indonesische import en export momenteel wordt verwerkt – meer dan verdriedubbeld zijn tot 18 miljoen TEU.

De aanleg van North Kalibaru, een nieuwe terminal binnen het havencomplex ter grootte van ruim 400 ha, zal een cruciale rol gaan spelen bij de verdere ontwikkeling van Indonesië. De terminal zal de nationale logistieke keten versterken, de wereldwijde concurrentiepositie verbeteren en gaan fungeren als internationaal knooppunt voor de handel over zee. Het startschot voor het project – een van de meest prestigieuze publieke projecten van Indonesië – werd op 23 maart 2013 gegeven door president Susilo Bambang Yudhoyono.

Havenbedrijf IPC (Indonesian Port Corporation) heeft Royal HaskoningDHV in de arm genomen als hoofdconsultant voor de toezichthouding op de bouw van de eerste fase van de havenuitbreiding, samen met de lokale subconsultant PT Atrya Swascipta Rekayasa. De eerste nieuwe containerterminal van fase 1 zal volgens planning in 2014 in gebruik worden genomen.

Havenontwikkeling

Royal HaskoningDHV gaat toezicht houden op de bouwwerkzaamheden, waaronder een landaanwinning, de aanleg van golfbrekers, oeververdedigingen en kadeconstructies en de bouw van een toegangsbrug en een containeroverslagterrein. Herman Pals, projectdirecteur bij Royal HaskoningDHV: "Op dit moment is dit een van de grootste havenontwikkelingsprojecten ter wereld. Het is van strategisch belang voor de ontwikkeling van de Indonesische infrastructuur, dus er staat veel op het spel voor zowel het havenbedrijf als de containeroverslagbedrijven. De planning is strak en de kwaliteitseisen zijn hoog. Op het hoogtepunt van de bouwperiode zal er een team van meer dan 50 man van ons actief zijn. Dit team heeft de multidisciplinaire expertise in huis, wat nodig is om over de hele linie toezicht te houden, de kwaliteit van het werk op alle fronten te garanderen en om eventuele problemen die bij de bouw komen kijken adequaat op te lossen."

Bouw op slechte ondergrond

Pals vervolgt: "We krijgen te maken met een aantal interessante uitdagingen, aangezien de bodem waarop de haven wordt gebouwd van zeer slechte kwaliteit is. Zo is het voor de eerste terminal, welke reeds in 2014 operationeel moet zijn, niet mogelijk deze aan te leggen door traditionele landaanwinning. De bodem zal als gevolg daarvan verzakken en deze zettingen zullen nog jaren lang doorgaan. Om dit problem op te lossen, is er voor gekozen om de eerste terminal, inclusief het volledige overslagterrein, uit te voeren in een zogenaamde betonnen dek-op-palen, hetgeen vrij ongebruikelijk is. De overige terminals, welke later opgeleverd worden, zullen wel uitgevoerd worden door landaanwinning."

Duurzaamheid

Voor de landaanwinning voor de overige terminals wordt grotendeels gebruikgemaakt van materiaal dat wordt gewonnen door het verder uitbaggeren van de haven en het toegangskanaal. Het zeewater en een nabijgelegen koelwaterinlaatsysteem zullen met behulp van zogeheten ‘slibgordijnen’ worden beschermd tegen vervuiling door baggerslib.

Royal HaskoningDHV heeft de opdracht in de wacht gesleept door de beste projectaanpak en het beste team aan te bieden tegen de meest concurrerende prijs.

Andere Royal HaskoningDHV-projecten in de baai van Jakarta

Naast de uitbreiding van Tanjung Priok, de grootste haven van Jakarta, is Royal HaskoningDHV betrokken bij verschillende andere grote en ambitieuze haven- en kustprojecten in dezelfde Bay of Jakarta:

  • voor de ontwikkeling van een andere nieuwe haven ten oosten van Tanjung Priok verzorgt Royal HaskoningDHV het ontwerp- en projectmanagement;
  • voor het Pluit City Land Development Project ontwerpt Royal HaskoningDHV twee eilanden met een hoogwaardige woonfunctie en commerciële bestemming, die bestand moeten zijn tegen klimaatverandering (met een oppervlak van resp. 160 en 195 ha);
  • voor het nieuwe Golf Island (300 ha woongebied met een prestigieus golfterrein), het eerste kunstmatige eiland dat op dit moment wordt gerealiseerd in de baai van Jakarta, houdt Royal HaskoningDHV toezicht op de landaanwinningwerkzaamheden;
  • voor het Jakarta Coastal Sea Defence Project ontwikkelt Royal HaskoningDHV het institutionele en financiële kader dat de Indonesische regering moet helpen bij het beheer van dit ambitieuze project, dat Jakarta moet gaan beschermen tegen hoog water.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV

Royal HaskoningDHV wint opdracht voor uitbreiding grootste haven Indonesie | Infrasite

Royal HaskoningDHV wint opdracht voor uitbreiding grootste haven Indonesie

1860 logo Royal HaskoningDHV

Internationaal advies-, ingenieurs- en projectmanagementbureau Royal HaskoningDHV heeft een contract in de wacht gesleept met een waarde van enkele miljoenen euro’s om toezicht te houden op de bouw van de uitbreiding van Tanjung Priok, de belangrijkste haven van Jakarta. De opdracht maakt deel uit van het North Kalibaru Terminal Development Project, waarvan de eerste fase bestaat uit de ontwikkeling van een nieuwe containerterminal met een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. Dit grootschalige project moet de Indonesische economie in staat stellen verder door te groeien.

De uitbreiding van de haven van Jakarta is een van de grootste havenontwikkelingsprojecten ter wereld. Wanneer het project in 2023 is afgerond, zal de jaarlijkse overslagcapaciteit voor containers van Tanjung Priok – waar het leeuwendeel van de Indonesische import en export momenteel wordt verwerkt – meer dan verdriedubbeld zijn tot 18 miljoen TEU.

De aanleg van North Kalibaru, een nieuwe terminal binnen het havencomplex ter grootte van ruim 400 ha, zal een cruciale rol gaan spelen bij de verdere ontwikkeling van Indonesië. De terminal zal de nationale logistieke keten versterken, de wereldwijde concurrentiepositie verbeteren en gaan fungeren als internationaal knooppunt voor de handel over zee. Het startschot voor het project – een van de meest prestigieuze publieke projecten van Indonesië – werd op 23 maart 2013 gegeven door president Susilo Bambang Yudhoyono.

Havenbedrijf IPC (Indonesian Port Corporation) heeft Royal HaskoningDHV in de arm genomen als hoofdconsultant voor de toezichthouding op de bouw van de eerste fase van de havenuitbreiding, samen met de lokale subconsultant PT Atrya Swascipta Rekayasa. De eerste nieuwe containerterminal van fase 1 zal volgens planning in 2014 in gebruik worden genomen.

Havenontwikkeling

Royal HaskoningDHV gaat toezicht houden op de bouwwerkzaamheden, waaronder een landaanwinning, de aanleg van golfbrekers, oeververdedigingen en kadeconstructies en de bouw van een toegangsbrug en een containeroverslagterrein. Herman Pals, projectdirecteur bij Royal HaskoningDHV: "Op dit moment is dit een van de grootste havenontwikkelingsprojecten ter wereld. Het is van strategisch belang voor de ontwikkeling van de Indonesische infrastructuur, dus er staat veel op het spel voor zowel het havenbedrijf als de containeroverslagbedrijven. De planning is strak en de kwaliteitseisen zijn hoog. Op het hoogtepunt van de bouwperiode zal er een team van meer dan 50 man van ons actief zijn. Dit team heeft de multidisciplinaire expertise in huis, wat nodig is om over de hele linie toezicht te houden, de kwaliteit van het werk op alle fronten te garanderen en om eventuele problemen die bij de bouw komen kijken adequaat op te lossen."

Bouw op slechte ondergrond

Pals vervolgt: "We krijgen te maken met een aantal interessante uitdagingen, aangezien de bodem waarop de haven wordt gebouwd van zeer slechte kwaliteit is. Zo is het voor de eerste terminal, welke reeds in 2014 operationeel moet zijn, niet mogelijk deze aan te leggen door traditionele landaanwinning. De bodem zal als gevolg daarvan verzakken en deze zettingen zullen nog jaren lang doorgaan. Om dit problem op te lossen, is er voor gekozen om de eerste terminal, inclusief het volledige overslagterrein, uit te voeren in een zogenaamde betonnen dek-op-palen, hetgeen vrij ongebruikelijk is. De overige terminals, welke later opgeleverd worden, zullen wel uitgevoerd worden door landaanwinning."

Duurzaamheid

Voor de landaanwinning voor de overige terminals wordt grotendeels gebruikgemaakt van materiaal dat wordt gewonnen door het verder uitbaggeren van de haven en het toegangskanaal. Het zeewater en een nabijgelegen koelwaterinlaatsysteem zullen met behulp van zogeheten ‘slibgordijnen’ worden beschermd tegen vervuiling door baggerslib.

Royal HaskoningDHV heeft de opdracht in de wacht gesleept door de beste projectaanpak en het beste team aan te bieden tegen de meest concurrerende prijs.

Andere Royal HaskoningDHV-projecten in de baai van Jakarta

Naast de uitbreiding van Tanjung Priok, de grootste haven van Jakarta, is Royal HaskoningDHV betrokken bij verschillende andere grote en ambitieuze haven- en kustprojecten in dezelfde Bay of Jakarta:

  • voor de ontwikkeling van een andere nieuwe haven ten oosten van Tanjung Priok verzorgt Royal HaskoningDHV het ontwerp- en projectmanagement;
  • voor het Pluit City Land Development Project ontwerpt Royal HaskoningDHV twee eilanden met een hoogwaardige woonfunctie en commerciële bestemming, die bestand moeten zijn tegen klimaatverandering (met een oppervlak van resp. 160 en 195 ha);
  • voor het nieuwe Golf Island (300 ha woongebied met een prestigieus golfterrein), het eerste kunstmatige eiland dat op dit moment wordt gerealiseerd in de baai van Jakarta, houdt Royal HaskoningDHV toezicht op de landaanwinningwerkzaamheden;
  • voor het Jakarta Coastal Sea Defence Project ontwikkelt Royal HaskoningDHV het institutionele en financiële kader dat de Indonesische regering moet helpen bij het beheer van dit ambitieuze project, dat Jakarta moet gaan beschermen tegen hoog water.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal HaskoningDHV