Siemens Mobility vervangt besturing Hartelkering

Siemens Mobility heeft in opdracht van Rijkswaterstaat het besturingssysteem van de Hartelkering bij Spijkenisse vervangen. Na uitgebreide werkzaamheden hebben in het afgelopen weekend de laatste testen plaatsgevonden. Deze testen zijn gecombineerd met de testsluiting van de Maeslantkering. De testen zijn positief verlopen. Beide keringen zijn nu weer optimaal toegerust voor het komende stormseizoen dat officieel op 1 oktober start.

infrasite_insert_image_1

In de afgelopen 15 jaar was het slechts één keer nodig om de schuiven te laten zakken. Dat doet uiteraard niets af aan de betrouwbaarheidseisen waaraan de kering moet voldoen; de kering beschermt vele tienduizenden inwoners tegen overstromingen. Rijkswaterstaat heeft daarom Siemens Mobility het oude besturingssysteem type S5 laten vervangen door een state-of-the-art-versie, type S7 op basis van PCS7. Voor het ontwerp is middels model based engineering een functiereconstructie van de kering opgesteld. Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt het besturingssysteem volledig redundant uitgevoerd en wordt het gedrag van de kering gesimuleerd. Deze processimulatie wordt zowel voor de testwerkzaamheden als voor de opleiding van de bedieningsmedewerkers van de kering ingezet.

Het startsein voor de werkzaamheden werd gegeven aan het einde van het meteorologische stormseizoen, op vrijdag 15 april 2011. Het werk moest voor 1 oktober 2011 zijn afgerond, het begin van het nieuwe stormseizoen. De testen zijn goed verlopen. Projectmanager Traffic Solutions bij Siemens, Rink Groenveld. “De testen waren heel interessant”, vertelt hij. “We moesten de hinder echt tot een minimum reduceren. Zo zijn er gemiddeld 2.500 scheepvaartbewegingen per maand onder de Hartelkering. Neem een grote duwbakcombinatie met ijzererts. Als die bij de kop van Hoek van Holland moet draaien om een alternatieve route te nemen, komt die in de problemen.”

De Hartelkering in het Hartelkanaal bij Spijkenisse maakt, evenals de Maeslantkering, deel uit van de Europoortkering, het meest recente onderdeel van de Deltawerken. De bouw van de Hartelkering liep ongeveer gelijk met die van de Maeslantkering, van 1991 tot en met 1997. De kering beschermt een groot deel van Zuid-Holland tegen extreme hoeveelheden zeewater die bij noodweer vanuit het Europoortgebied landinwaarts kan stromen. De Hartelkering bestaat uit twee ellipsvormige schuiven met een overspanningslengte van 49,3 en 98 meter, die tussen ovale torens verticaal beweegbaar zijn opgehangen. De zogenaamde kerende hoogte bedraagt in gesloten toestand drie meter boven NAP.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.

Siemens Mobility vervangt besturing Hartelkering | Infrasite

Siemens Mobility vervangt besturing Hartelkering

Siemens Mobility heeft in opdracht van Rijkswaterstaat het besturingssysteem van de Hartelkering bij Spijkenisse vervangen. Na uitgebreide werkzaamheden hebben in het afgelopen weekend de laatste testen plaatsgevonden. Deze testen zijn gecombineerd met de testsluiting van de Maeslantkering. De testen zijn positief verlopen. Beide keringen zijn nu weer optimaal toegerust voor het komende stormseizoen dat officieel op 1 oktober start.

infrasite_insert_image_1

In de afgelopen 15 jaar was het slechts één keer nodig om de schuiven te laten zakken. Dat doet uiteraard niets af aan de betrouwbaarheidseisen waaraan de kering moet voldoen; de kering beschermt vele tienduizenden inwoners tegen overstromingen. Rijkswaterstaat heeft daarom Siemens Mobility het oude besturingssysteem type S5 laten vervangen door een state-of-the-art-versie, type S7 op basis van PCS7. Voor het ontwerp is middels model based engineering een functiereconstructie van de kering opgesteld. Om het zekere voor het onzekere te nemen wordt het besturingssysteem volledig redundant uitgevoerd en wordt het gedrag van de kering gesimuleerd. Deze processimulatie wordt zowel voor de testwerkzaamheden als voor de opleiding van de bedieningsmedewerkers van de kering ingezet.

Het startsein voor de werkzaamheden werd gegeven aan het einde van het meteorologische stormseizoen, op vrijdag 15 april 2011. Het werk moest voor 1 oktober 2011 zijn afgerond, het begin van het nieuwe stormseizoen. De testen zijn goed verlopen. Projectmanager Traffic Solutions bij Siemens, Rink Groenveld. “De testen waren heel interessant”, vertelt hij. “We moesten de hinder echt tot een minimum reduceren. Zo zijn er gemiddeld 2.500 scheepvaartbewegingen per maand onder de Hartelkering. Neem een grote duwbakcombinatie met ijzererts. Als die bij de kop van Hoek van Holland moet draaien om een alternatieve route te nemen, komt die in de problemen.”

De Hartelkering in het Hartelkanaal bij Spijkenisse maakt, evenals de Maeslantkering, deel uit van de Europoortkering, het meest recente onderdeel van de Deltawerken. De bouw van de Hartelkering liep ongeveer gelijk met die van de Maeslantkering, van 1991 tot en met 1997. De kering beschermt een groot deel van Zuid-Holland tegen extreme hoeveelheden zeewater die bij noodweer vanuit het Europoortgebied landinwaarts kan stromen. De Hartelkering bestaat uit twee ellipsvormige schuiven met een overspanningslengte van 49,3 en 98 meter, die tussen ovale torens verticaal beweegbaar zijn opgehangen. De zogenaamde kerende hoogte bedraagt in gesloten toestand drie meter boven NAP.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Siemens Nederland N.V.