Start sloop oude spoorbrug Zwolle-Hattem

De oude spoorbrug tussen Zwolle en Hattem ruimt vanaf vandaag, 12 september, definitief het veld. De brug wordt gesloopt nu spoorbeheerder ProRail de naastgelegen nieuwe spoorbrug de Hanzeboog in gebruik heeft genomen. De oude stalen delen worden de komende dagen en weken op pontons via de IJssel afgevoerd.

De sloopwerkzaamheden worden door aannemer Tebezo uit Genemuiden gecoordineerd. De brug bestaat onder andere uit een hefdeel, boog, spoordijk, pijlers op land en in de rivier. Van de stalen brugdelen wordt de karakteristieke boog als eerst afgevoerd via een ponton. Vanaf maandag 19 september worden hijskranen (700 ton) ingezet om de andere brugdelen te verwijderen.

Historie

Met de sloop van de spoorbrug verdwijnt een stuk spoorhistorie. De spoorbrug werd in 1864 aangelegd om de ontwikkeling van Noord- en Noordoost-Nederland vooruit te helpen. Nu het spoorvervoer weer verder ontwikkelt, onder andere door de komst van de Hanzelijn, is er een nieuwe spoorbrug nodig. Deze ‘Hanzeboog’ is afgelopen zomer volledig in dienst genomen. De Hanzelijn verbetert de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland.

Afvoer

Het staal uit de brug vervalt aan de aannemer. Een aantal onderdelen, zoals twee hefwielen, wordt bewaard en verwerkt in een monument dat in de uiterwaarde bij Hattem een plek krijgt. Het gros van het staal wordt over de rivier afgevoerd en later gerecycled. Met het verdwijnen van de brug, krijgt het scheepvaartverkeer een onbelemmerde doorvaart en is er ook meer ruimte voor de rivier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Start sloop oude spoorbrug Zwolle-Hattem | Infrasite

Start sloop oude spoorbrug Zwolle-Hattem

De oude spoorbrug tussen Zwolle en Hattem ruimt vanaf vandaag, 12 september, definitief het veld. De brug wordt gesloopt nu spoorbeheerder ProRail de naastgelegen nieuwe spoorbrug de Hanzeboog in gebruik heeft genomen. De oude stalen delen worden de komende dagen en weken op pontons via de IJssel afgevoerd.

De sloopwerkzaamheden worden door aannemer Tebezo uit Genemuiden gecoordineerd. De brug bestaat onder andere uit een hefdeel, boog, spoordijk, pijlers op land en in de rivier. Van de stalen brugdelen wordt de karakteristieke boog als eerst afgevoerd via een ponton. Vanaf maandag 19 september worden hijskranen (700 ton) ingezet om de andere brugdelen te verwijderen.

Historie

Met de sloop van de spoorbrug verdwijnt een stuk spoorhistorie. De spoorbrug werd in 1864 aangelegd om de ontwikkeling van Noord- en Noordoost-Nederland vooruit te helpen. Nu het spoorvervoer weer verder ontwikkelt, onder andere door de komst van de Hanzelijn, is er een nieuwe spoorbrug nodig. Deze ‘Hanzeboog’ is afgelopen zomer volledig in dienst genomen. De Hanzelijn verbetert de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland.

Afvoer

Het staal uit de brug vervalt aan de aannemer. Een aantal onderdelen, zoals twee hefwielen, wordt bewaard en verwerkt in een monument dat in de uiterwaarde bij Hattem een plek krijgt. Het gros van het staal wordt over de rivier afgevoerd en later gerecycled. Met het verdwijnen van de brug, krijgt het scheepvaartverkeer een onbelemmerde doorvaart en is er ook meer ruimte voor de rivier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail