RWS verwijdert sluisdeuren uit oostkolk Born voor reparatie

Westsluis beschikbaar

Op 19 februari 2010 zijn bij sluis Born de sluisdeuren uit de Oostsluis gehesen omdat ze gerepareerd worden. Het verwijderen van de twee 63 ton wegende stalen sluisdeuren duurde van 11.00 tot 15.00 uur. De deuren met een afmeting van 14 m (hoog) x 9,5 m (breed) en 1,4 m (dik) zijn met een ponton naar Maasbracht vervoerd voor reparatie. Rijkswaterstaat verwacht dat de reparatie twee tot drie maanden in beslag neemt

infrasite_insert_image_1
Informatie voor de scheepvaart
Alleen de westkolk van de sluis Born is tijdelijk beschikbaar. Het scheepvaartverkeer moet afhankelijk van het verkeersaanbod rekening houden met een aanzienlijke wachttijd.

De schepen dienen langzaam de westsluis in- en uit te varen in verband met de beperkte waterdiepte. Deze is tijdelijk van 2,80 meter naar 3,00 meter gebracht. De maximale toegelaten scheepsafmetingen zijn 135 x 13.50 x 3.00 meter.

Afhankelijk van herkomst en bestemming is er een alternatieve vaarroute via het Albertkanaal, haven Antwerpen en de Schelde-Rijn-verbinding. Voor schepen met maximale afmetingen 50 x 6.60 x 1.90 meter is er een alternatieve route via het Kanaal Wessem-Nederweert en de Zuid-Willemsvaart mogelijk.

Reparatie
Sluisdeuren zijn gemiddeld na vijftig jaar aan het einde van hun levensduur. De renovatie van de westsluis in Born werd al in 2009 afgerond. Vooruitlopend op de geplande vervanging van de deuren van de oost- en middenkolk is na periodieke inspectie gebleken dat de conditie van de oostelijke sluisdeuren sterk achteruit is gegaan. Ze vertonen scheurvorming in de metalen constructie. De oorzaak hiervan wordt onderzocht. Rijkswaterstaat heeft vanwege de veiligheid besloten de sluisdeuren per direct te repareren.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Limburg