Seine-Schelde verbinding biedt kansen voor Zeeuwse havens

Frankrijk wordt extra troef voor Zeeuwse havens
KvK en Zeeland Seaports overhandigen rapport Watersnelweg naar Parijs aan Karla Peijs

Juist nu, met de economische recessie, moet Zeeland vooruit kijken om tijdig op kansen in te spelen. Vooral de binnenvaartverbindingen zijn een sterke troef voor de Zeeuwse havens. De bedrijven in de Zeeuwse havens krijgen over enkele jaren een nog gunstiger ligging, dankzij de nieuwe Seine-Schelde verbinding: de “Watersnelweg naar Parijs”. Zeeland moet meer ruimte scheppen in de havens voor bestaande bedrijven en nieuwe investeerders.

Dat was de oproep van plaatsvervangend voorzitter Luit Ezinga van de Kamer van Koophandel, mede namens Zeeland Seaports, bij de overhandiging van het rapport “Watersnelweg naar Parijs: Economische kansen van de Seine-Schelde verbinding” aan Commissaris van de Koningin Karla Peijs. Bedrijven in de Zeeuwse havens zullen aan concurrentiekracht winnen door deze nieuwe vaarverbinding, waardoor vanaf 2016 sneller en met grotere schepen kan worden gevaren. Het is dan ook zaak nu al te zoeken naar en ruimte te bieden voor de binnenvaart, bij de inrichting en ontsluiting van nieuwe terreinen.

Actiepunten voor Zeeland
Luit Ezinga, tevens voorzitter van Platform Transport & Infrastructuur Zeeland, lichtte kort de inhoud van het rapport toe. Ook ging hij in op enkele actiepunten voor Zeeland. “In de Gebiedsvisie Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone wordt voorzien in de verwachte extra vraag naar locaties voor logistieke en productiebedrijven, onder andere op de Westelijke Kanaaloever. Deze bedrijven moeten de kansen wel kunnen verzilveren,” stelde Ezinga. “Laten we er dan ook voor zorgen dat we de milieucondities in Zeeland niet onnodig aanscherpen: Zeeland moet de milieulat niet hoger leggen dan nationaal en dan in andere landen in Europa!”

Derde Kreekraksluis
“Zeeland Seaports en de Kamer van Koophandel zullen zich in de komende jaren blijven inspannen om in Zeeland goed en tijdig in te spelen op de extra kansen door de nieuwe Seine-Scheldeverbinding. Het enthousiasme van ondernemingen in de Zeeuwse zeehavens is groot om nog meer met de binnenvaart te doen. Om passende bedrijvenlocaties en haveninfrastructuur te kunnen bieden is nauwe samenwerking met overheden nodig”. Naast de komst van de tweede zeesluis bij Terneuzen, bepleitte Ezinga tevens de bouw van een derde Kreekraksluis met een rechtstreekse verbinding met de Westerschelde. Dit zal ook een oplossing geven voor de toenemende druk op de westelijke vaarroute via de Hansweert- en Krammersluizen.

Meer informatie
U kunt het rapport ‘Watersnelweg naar Parijs Verkenning van de economische kansen van de Seine-Schelde verbinding voor Zeeland’ downloaden via de website van Zeeland-Seaports

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Meer (Engelstalige) informatie over het TEN-T Priority Axis 30: Inland waterway Seine-Scheldt project vindt u in Infrasite Projects op Infrasite.net

Meer informatie over een mogelijke tweede zeesluis bij Terneuzen vindt u in Infrasite Projecten: Grensoverschrijdende verkenning maritieme toegankelijkheid kanaalzone Gent-Terneuzen

Meer informatie over de corridor Rotterdam-Antwerpen/Gent (met name bij de sluizencomplexen Volkerak, Kreekrak, Krammer en Hansweert) vindt u in de projectbeschrijving van het project Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen in de Rijn/Scheldeverbinding

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland