Baggeropdracht Panamakanaal voor Dredging International

Dredging International bekomt baggeropdracht voor verdiepen en verbreden Panamakanaal

Zwijndrecht, België – Dredging International heeft het contract bekomen na intense internationale competitie, waar alle grote waterbouwbedrijven van de wereld aan deelnamen. De werken hebben een waarde van 177,5 miljoen USD, en vereisen de inzet van een uitgebreid gamma van de modernste baggertuigen: zelfvarende rotscutterzuigers, zelfvarende hopperzuigers, grote backhoes en een geavanceerd zelfvarend boor/springponton.

Het werk dat Dredging International verworven heeft, betreft de verbreding en verdieping van het bestaande kanaal alsook het bouwen van de toegang tot de nieuw te bouwen sluizen aan de Pacifische kant van het kanaal. Op die plek moet een minimum breedte van 225 meter worden gerealiseerd en een diepgang van 15,1 meter. In totaal zal Dredging International daartoe 9,07 miljoen m³ baggeren, waarvan een belangrijke hoeveelheid bikkelharde rots met behulp van explosieven. De ondergrond is op enkele plaatsen bijzonder hard, zoals ook blijkt uit de geschiedenis van de bouw van het kanaal.

Dredging International heeft deze prestigieuze opdracht bekomen door het aanbieden van een gunstige werkmethode, de inzet van hypermodern zwaar baggermaterieel en een waaier van innovatieve technologie. Het Antwerps bedrijf is van oudsher een pionier in vernieuwing, niet alleen in scheepsbouw (Pearl River, d’Artagnan) maar ook in baggersoftware en elektronica, snijkoptechnologie, artificiële intelligentie, gebruik van explosieven, enz.

De toekenning van deze prestigieuze opdracht aan een Belgisch bedrijf bevestigt de reputatie van de Belgische waterbouw op binnen- en buitenlandse markten. De nieuw te bouwen sluizencomplexen voor het Panamakanaal werden immers eveneens ontworpen door Belgische ingenieursbureaus en worden, na de Antwerpse Berendrechtsluis, de grootste ter wereld. Eerder was Dredging International ook al betrokken bij alle fasen van de bouw, latere verbreding en verdieping van het Suezkanaal.

Het uitbaggeren van het toegangskanaal door Dredging International heeft ook een pittige historische kant. Nadat grote baggermaatschappijen uit Frankrijk en Nederland, door een epidemie van gele koorts en de aanwezigheid van rotsachtige ondergrond, waren mislukt in het graven van het Panamakanaal, was het een kolonel van de US Corps of Engineers, G.W. Goethals, die in 1914 het reuzenwerk tot een goed einde bracht. Goethals werd in 1855 geboren in Brooklyn, NY, als zoon van Vlaamse emigranten die vijf jaar tevoren waren vertrokken uit de Waaslandse gemeente Stekene. Begraven op de militaire begraafplaats van West Point, wordt Goethals tot vandaag in de VS geëerd als een nationale held. Zijn standbeeld staat prominent opgesteld voor het hoofdgebouw van de Audoridad del Canal de Panamá.