Dredging International: 100 mln euro contract in India

Zwijndrecht, België – Tijdens het bezoek aan India van Minister Guy Verhofstadt en Vice premier, Minister Didier Reynders, tekende de baggermaatschappij Dredging International een contract van 100 miljoen euro.

The Dhamra Port Company Limited (DPCL), een 50:50 joint venture van L&T en Tata Steel, heeft een akkoord getekend met de Regering van Orissa om een haven te bouwen en te beheren aan de monding van de Dhamra Rivier.

Gesitueerd aan de Oostkust van India tussen de havens van Haldia en Paradeep, zal de haven van Dhamra de diepste haven van India worden met een diepgang van 18 meter, waardoor ze super cape size vessels van 180,000 DWT capaciteit aankan voor de invoer van steenkool en de export van ijzererts. Daar waar het meesterplan 13 ankerplaatsen voorziet voor een totale kostprijs van 1.8 miljard EUR, zal DPCL starten met de eerste bouwfase voor een budget van circa 400 miljoen EUR. De haven zal gebouwd worden volgens de meest strikte milieuvereisten en heeft een Milieuvergunning ontvangen van het Ministerie van Milieu.

DPCL heeft de bagger- en opspuitingswerken toevertrouwd aan International Seaport Dredging Limited (ISD), een Indische baggermaatschappij die werd opgericht door Dredging International in samenwerking met het Indische engineering en bouwconglomeraat Larsen & Toubro. De waterbouw-en baggerwerken voor dit prestigieus project zullen de opspuiting van 5 miljoen M3 zand, de installatie van 11 miljoen meter verticale drains voor bodemverdichting en 60 miljoen M3 aanlegbaggerwerken (aanleggen van een toegangskanaal) vereisen om een toegangskanaal tot de haven te creëren. De totale waarde van dit project voor ISD bedraagt ongeveer 100 miljoen EUR.

ISD heeft recent succesvolle projecten gerealiseerd in de Hazira Haven voor Shell, in Gautami voor Reliance Industries, in de greenfield haven voor de havenautoriteit Gangavaram en zal binnen een aantal weken in de Mundra Haven beginnen werken voor de Adani Bedrijvengroep.