Verdiepte en verlengde IJgeul geopend

Den Haag – Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft op 29 mei 2006 de verdiepte en verlengde IJgeul geopend. De IJgeul is de vaarroute die vanaf de Noordzee leidt naar het Noordzeekanaal. Rijkswaterstaat heeft de geul uitgegraven zodat bulkcarriers met een diepgang tot 17,80 de haven van IJmuiden voortaan vol beladen kunnen bereiken. De IJgeul is ook verlengd: van 23 naar 43 kilometer. De concurrentiepositie van de havens in het Noordzeekanaalgebied is hiermee verbeterd.

De verdieping van de IJgeul maakt deel uit van een samenhangend pakket van maatregelen om de havens van Corus, Beverwijk, Zaanstad en Amsterdam bereikbaar te houden. Peijs heeft hiervoor in totaal 80 miljoen euro uitgetrokken. Zij verrichtte de openingshandeling gisterenavond in IJmuiden in aanwezigheid van ondernemers uit de haven, bestuurders uit Velsen en Amsterdam en Haven Amsterdam.

Noordzeekanaal dieper en schoner
Sinds 2004 brengt Rijkswaterstaat het Noordzeekanaal, de hoofdvaarroute naar Amsterdam, op diepte. Door het verwijderen van slib is het hele Noordzeekanaal eind 2008 goed bevaarbaar en schoner. De verdieping zorgt ervoor dat zeeschepen elkaar weer kunnen passeren. Het is een voorbeeld van de gezamenlijke inzet van overheid en bedrijfsleven om de marktpositie van het bedrijfsleven te verbeteren.

Lichteren
Een van de andere geplande activiteiten is een uitbreiding van de faciliteiten om bulkcarriers (vooral kolenschepen) vóór de sluizen bij IJmuiden te lichteren. Andere activiteiten hebben tot doel de grote schepen meer manoeuvreerruimte te bieden in de haven van IJmuiden. Daardoor kunnen zij sneller en veiliger hun goederen aanvoeren en lossen.

Economische waarde
De realisatie van het uitdiepen van de IJgeul is in fasen uitgevoerd.
De eerste fase voor schepen met een diepgang van 16,50 meter naar 16,80 meter was in december 2003.
De tweede stap naar 17,20 meter is in januari 2005 gerealiseerd.
De derde fase is gestart op 19 april 2006 en kwam gereed op 29 mei 2006. Hiermee is de IJgeul geschikt gemaakt voor schepen met een diepgang tot 17,80 meter gekomen. De diepgang heeft grote economische waarde: een kolenschip kan voor elke 10 centimeter extra diepgang 2.500 ton meer aanvoeren.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat