Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek afgerond

Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek still uit projectfilmpje van Rijkswaterstaat

Na zes jaar is de renovatie en modernisering van de stuwcomplexen in Driel, Amerongen en Hagestein afgerond. Siemens Mobility voerde de opdracht uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Het bedrijf blijft in 2021 nog verantwoordelijk voor het onderhoud aan de technische installaties van de stuwcomplexen, die samen het stuwensemble Nederrijn en Lek vormen.

De opdracht had een waarde van rond de 100 miljoen euro, berichtte Siemens vijf jaar geleden. Het project is uitgevoerd in samenwerking met partners GEKA Bouw, BSB Staalbouw en Knook Staal- en Machinebouw.

Met de drie stuwcomplexen reguleert Rijkswaterstaat de waterstand van de Nederrijn, Lek en IJssel en zorgt het voor een goede bevaarbaarheid. Dankzij de stuw bij Driel wordt er via de IJssel voldoende zoetwater voor het IJsselmeer aangevoerd.

Groot onderhoud

De stuwen zijn gebouwd in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw naar een ontwerp van architect Wouter Hamdorff. Het plan om stuwen te bouwen ontstond al in de jaren dertig. De scheepvaart werd belemmerd door de beperkte vaardiepte. De zogeheten Rijnkanalisatie moest die beperkingen opheffen, zodat de scheepvaart het hele jaar onbelemmerd kon doorvaren en er voldoende water naar het IJsselmeer kon stromen.

Hoewel het ontwerp van Hamdorff nog steeds voldoet, waren de stuwen na enkele decennia toe aan groot onderhoud. Ook moesten de installaties vervangen worden. Het stuwensemble wordt nu centraal bediend vanuit de nieuw gebouwde bediencentrale op stuwcomplex Amerongen.

Wat de renovatie ingewikkeld maakte, is dat de stuwen tijdens de werkzaamheden wel betrouwbaar moesten blijven functioneren. Als oplossing is daarom gekozen voor een tijdelijk keermiddel dat bij het vervangen van de zes vizierschuiven de waterkerende functie van de vizierschuif overnam.

Nieuwe bediencentrale

Bij de stuw in Hagestein is een originele, gerenoveerde vizierschuif teruggeplaatst. Omdat Hagestein sinds 2016 een rijksmonument is er, voorafgaand aan het maken van een renovatieplan, bouwhistorisch onderzoek gedaan. In Amerongen is een nieuwe bediencentrale gebouwd van waaruit de drie stuwcomplexen nu permanent centraal bediend worden. Ook de sluizen, installaties en andere onderdelen zijn gerenoveerd of vernieuwd. Verder is complete stuwensemble geschilderd en zijn de betonconstructies in de sluizen en stuwen gerepareerd.

In opdracht van Siemens verzorgde Van Gelder Verkeerstechniek de complete installaties op deze sluiscomplexen. Van Gelder Telecom legde het glasvezelnetwerk aan.

Lees ook: Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen

Beeld: Rijkswaterstaat

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek afgerond | Infrasite

Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek afgerond

Renovatie stuwensemble Nederrijn en Lek still uit projectfilmpje van Rijkswaterstaat

Na zes jaar is de renovatie en modernisering van de stuwcomplexen in Driel, Amerongen en Hagestein afgerond. Siemens Mobility voerde de opdracht uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Het bedrijf blijft in 2021 nog verantwoordelijk voor het onderhoud aan de technische installaties van de stuwcomplexen, die samen het stuwensemble Nederrijn en Lek vormen.

De opdracht had een waarde van rond de 100 miljoen euro, berichtte Siemens vijf jaar geleden. Het project is uitgevoerd in samenwerking met partners GEKA Bouw, BSB Staalbouw en Knook Staal- en Machinebouw.

Met de drie stuwcomplexen reguleert Rijkswaterstaat de waterstand van de Nederrijn, Lek en IJssel en zorgt het voor een goede bevaarbaarheid. Dankzij de stuw bij Driel wordt er via de IJssel voldoende zoetwater voor het IJsselmeer aangevoerd.

Groot onderhoud

De stuwen zijn gebouwd in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw naar een ontwerp van architect Wouter Hamdorff. Het plan om stuwen te bouwen ontstond al in de jaren dertig. De scheepvaart werd belemmerd door de beperkte vaardiepte. De zogeheten Rijnkanalisatie moest die beperkingen opheffen, zodat de scheepvaart het hele jaar onbelemmerd kon doorvaren en er voldoende water naar het IJsselmeer kon stromen.

Hoewel het ontwerp van Hamdorff nog steeds voldoet, waren de stuwen na enkele decennia toe aan groot onderhoud. Ook moesten de installaties vervangen worden. Het stuwensemble wordt nu centraal bediend vanuit de nieuw gebouwde bediencentrale op stuwcomplex Amerongen.

Wat de renovatie ingewikkeld maakte, is dat de stuwen tijdens de werkzaamheden wel betrouwbaar moesten blijven functioneren. Als oplossing is daarom gekozen voor een tijdelijk keermiddel dat bij het vervangen van de zes vizierschuiven de waterkerende functie van de vizierschuif overnam.

Nieuwe bediencentrale

Bij de stuw in Hagestein is een originele, gerenoveerde vizierschuif teruggeplaatst. Omdat Hagestein sinds 2016 een rijksmonument is er, voorafgaand aan het maken van een renovatieplan, bouwhistorisch onderzoek gedaan. In Amerongen is een nieuwe bediencentrale gebouwd van waaruit de drie stuwcomplexen nu permanent centraal bediend worden. Ook de sluizen, installaties en andere onderdelen zijn gerenoveerd of vernieuwd. Verder is complete stuwensemble geschilderd en zijn de betonconstructies in de sluizen en stuwen gerepareerd.

In opdracht van Siemens verzorgde Van Gelder Verkeerstechniek de complete installaties op deze sluiscomplexen. Van Gelder Telecom legde het glasvezelnetwerk aan.

Lees ook: Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen

Beeld: Rijkswaterstaat

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite