‘Smartphonegebruik achter het stuur verdient hoogste boete’
Smartphonegebruik achter het stuur moet volgens 62% van de Nederlandse automobilisten de hoogste verkeersboete krijgen. Dat blijkt uit recent onderzoek door verzekeringsvergelijker Overstappen.nl. De uitkomsten sluiten goed aan op de zorgen binnen onze sector, met name waar het gaat om de verkeersveiligheid bij wegwerkzaamheden.
Verkeersovertredingen die volgens Nederlanders in de top vijf hoogste verkeersboetes zouden moeten staan, zijn: smartphonegebruik (62%), door een rood licht rijden (60%), het negeren van een rood kruis (50%), bumperkleven (36%) en fout parkeren op een gehandicaptenplaats (28%). De boete voor die laatste is een van de hoogste van allemaal: € 490.
Boete niet in verhouding
“Het is opmerkelijk dat fout parkeren op een gehandicaptenplaats slechts de vijfde plek scoort, terwijl de boete van € 490 een van de hoogste is”, zegt verzekeringsexpert Jerry Poel. “Dit suggereert dat de maatschappelijke perceptie van deze overtreding niet overeenkomt met de huidige boetebedragen.”
Minder belangrijk
Nederlanders vinden verkeersovertredingen zoals rechts inhalen (17%), het overschrijden van een doorgetrokken streep (16%) en onnodig stilstaan op de vluchtstrook (10%) minder belangrijk, waardoor deze overtredingen niet in de top vijf van hoogste verkeersboetes terechtkomen. Toch gelden voor deze overtredingen boetes van maar liefst € 300.
Fout parkeren verdient laagste boete
Slechts 1% van de Nederlanders is van mening dat fout parkeren in de top vijf hoogste verkeersboetes hoort. Dit komt overeen met de werkelijkheid, aangezien de huidige boete van € 120 voor fout parkeren relatief laag is.
Bijdragen aan veiliger verkeer
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat automobilisten willen dat er strenger wordt opgetreden tegen gevaarlijke gedragingen in het verkeer, zoals rijden terwijl je afgeleid bent en het negeren van verkeerssignalen. Daarmee onderschrijven ze het pleidooi van infra-professionals, die al langer waarschuwen voor de gevaren van afleiding achter het stuur, met name bij wegwerkzaamheden.
Lees hier het onderzoek uitgevoerd in opdracht van Overstappen.nl.