Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens

A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar

Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder omdat voor het wisselen van een wiel of verslepen van de vrachtwagen vaak een rijstrook moet worden afgesloten.

Om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en bandenpech te voorkomen vraagt Rijkswaterstaat transportondernemers en trailerverhuurders om actief deel te nemen aan een proefproject op de snelweg A16. Dit proefproject, samen met de Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam, is bedoeld om bij passerende vrachtwagens banden met een te lage spanning op te sporen waardoor mogelijke bandenpech wordt voorkomen. Voor deze proef is een nieuw type meetpunt aangelegd tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht.

Eerste fase project bandmeetsysteem A16

Het proefproject loopt tot en met juni 2019. In mei 2018 heeft Rijkswaterstaat eerst een meetsysteem in de weg aangelegd. In deze eerste fase van het project is onderzocht of het meetsysteem goed werkt. Hoe nauwkeurig zijn de metingen en wat voor inzichten leveren ze op? Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. Weggebruikers zagen in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord. Conclusie was dat het systeem goed functioneert.

Automatische melding

Vanaf december 2018 start de tweede fase van de proef. In deze fase informeert Rijkswaterstaat bedrijven actief als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Samen met ondernemersorganisaties als TLN en evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers is verkend hoe de chauffeurs of hun bedrijven het beste kunnen worden geïnformeerd als het systeem een band met te lage spanning meet. Er is voor gekozen om bedrijven automatisch per mail te melden als hun bandenspanning te laag is.

Camera’s

Er zijn 2 camera’s opgehangen waarmee het voor- en achterkenteken van passerende vrachtwagens wordt opgenomen. Zo kunnen de meetgegevens gekoppeld worden aan het voertuig. Bedrijven die voor deze proef de kentekens van hun voertuigen doorgeven aan Rijkswaterstaat krijgen voortaan automatisch bericht als een van hun passerende vrachtwagens een te lage bandenspanning heeft.

Privacybescherming

De verkregen kentekengegevens van transportondernemingen worden alleen voor deze proef gebruikt. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en na het onderzoek vernietigd. De proef wordt uitgevoerd volgens de nieuwe wetgeving voor privacy, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Meer informatie proefproject bandmeetsysteem A16

Bedrijven kunnen zich aanmelden voor de proef via de projectpagina A16: proefproject meetsysteem voor bandenpech bij vrachtwagens of via het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat, 0800-8002.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens | Infrasite

Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens

A58 bij Knooppunt Galder - Foto: Ivo Ketelaar

Bandenpech bij vrachtwagens veroorzaakt veel verkeershinder omdat voor het wisselen van een wiel of verslepen van de vrachtwagen vaak een rijstrook moet worden afgesloten.

Om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en bandenpech te voorkomen vraagt Rijkswaterstaat transportondernemers en trailerverhuurders om actief deel te nemen aan een proefproject op de snelweg A16. Dit proefproject, samen met de Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam, is bedoeld om bij passerende vrachtwagens banden met een te lage spanning op te sporen waardoor mogelijke bandenpech wordt voorkomen. Voor deze proef is een nieuw type meetpunt aangelegd tussen ’s Gravendeel en de afrit Dordrecht.

Eerste fase project bandmeetsysteem A16

Het proefproject loopt tot en met juni 2019. In mei 2018 heeft Rijkswaterstaat eerst een meetsysteem in de weg aangelegd. In deze eerste fase van het project is onderzocht of het meetsysteem goed werkt. Hoe nauwkeurig zijn de metingen en wat voor inzichten leveren ze op? Het systeem meet de bandenspanning van alle vrachtwagens boven de 3,5 ton die over de rechterrijstrook rijden. Weggebruikers zagen in deze fase alleen een meetlocatie met camera en een informatiebord. Conclusie was dat het systeem goed functioneert.

Automatische melding

Vanaf december 2018 start de tweede fase van de proef. In deze fase informeert Rijkswaterstaat bedrijven actief als hun banden niet op spanning blijken te zijn. Samen met ondernemersorganisaties als TLN en evofenedex en transportondernemers, trailerverhuurders en bandenleveranciers is verkend hoe de chauffeurs of hun bedrijven het beste kunnen worden geïnformeerd als het systeem een band met te lage spanning meet. Er is voor gekozen om bedrijven automatisch per mail te melden als hun bandenspanning te laag is.

Camera’s

Er zijn 2 camera’s opgehangen waarmee het voor- en achterkenteken van passerende vrachtwagens wordt opgenomen. Zo kunnen de meetgegevens gekoppeld worden aan het voertuig. Bedrijven die voor deze proef de kentekens van hun voertuigen doorgeven aan Rijkswaterstaat krijgen voortaan automatisch bericht als een van hun passerende vrachtwagens een te lage bandenspanning heeft.

Privacybescherming

De verkregen kentekengegevens van transportondernemingen worden alleen voor deze proef gebruikt. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en na het onderzoek vernietigd. De proef wordt uitgevoerd volgens de nieuwe wetgeving voor privacy, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Meer informatie proefproject bandmeetsysteem A16

Bedrijven kunnen zich aanmelden voor de proef via de projectpagina A16: proefproject meetsysteem voor bandenpech bij vrachtwagens of via het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat, 0800-8002.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat