Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast

Foto: Ivo Ketelaar

In 2017 werden automobilisten die actief de ochtendspits meden op de A2 tussen Nederweert en Eindhoven beloond in de vorm van spaarpunten. Gedurende het project Spitsmijden A2 Nederweert – Eindhoven was dit goed voor 145.571 spitsmijdingen. Dagelijks stonden er zo’n 746 auto’s minder in de spits en kwamen reizigers sneller en meer ontspannen aan op hun bestemming.

Ongeveer 2.300 automobilisten meden in 2017 voor het project Spitsmijden A2 Nederweert – Eindhoven bewust één of meerdere keren per week de ochtendspits. Het aantal spitsmijdingen per ochtendspits stond op circa 746. Daarmee is de doelstelling van ‘meer dan 680 mijdingen per dag’ ruimschoots behaald. Net voor de kerst eindigde de beloningsperiode. En wat blijkt? Driekwart van de deelnemers is tijdens de projectperiode ‘gewend’ aan hun nieuwe reisgedrag en kiest er ook nu nog vaker voor om niet tijdens de spits de weg op te gaan. Van januari tot en met maart 2018 blijken 2.100 deelnemers nog steeds de spits te mijden, ook wanneer zij geen spaarpunten meer ontvangen. Samen zijn zij goed voor 650 spitsmijdingen per dag.

Gedragsverandering spitsmijden

De snelweg A2 is op zowel nationaal als regionaal niveau een zeer belangrijke verkeersas. Het is de primaire Noord-zuidverbinding die (Zuidoost-)Brabant en Limburg met elkaar verbindt en de zuidelijke provincies ontsluit richting het noorden en westen van Nederland. Om de drukte in de ochtendspits af te laten nemen en het fileleed te verzachten, zijn spitsreizigers gedurende 2017 gewezen op reisalternatieven die gewoontegedrag doorbreken. Zo bespaarden reizigers tijd en kwamen zij minder gehaast op hun bestemming aan. Weggebruikers konden hun vervoerskeuze aanpassen door eerder of later te vertrekken, een andere route te nemen, (een deel van de dag) thuis te werken of te kiezen voor de fiets/e-bike of het openbaar vervoer.

Circa 65% van de deelnemers geeft aan door het project bewuster te zijn gaan nadenken over hun reisgedrag. Thuiswerken, vóór of ná de file vertrekken en een alternatieve route rijden zijn onder de deelnemers de meest populaire manieren om de spits te mijden.

Vervolgaanpak spitsmijden

Ondanks de vele spitsmijdingen per dag, is het tijdens de ochtendspits op de A2 tussen Nederweert en Eindhoven nog steeds druk. Dit komt onder meer door sluipverkeer dat alsnog de A2 opzoekt. Naar schatting rijden er 300 tot 500 voertuigen, met name vanuit Limburg en België, in de spits over het onderliggend wegennet en zij reageren snel op de actuele verkeerssituatie op de A2. Middels een MIRT-onderzoek is tijdens de looptijd van het project SpitsmijdenA2 de verkeerssituatie onderzocht en zijn oplossingsrichtingen in beeld gebracht. Er wordt nu een No Regret-maatregelenpakket gerealiseerd om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren en het sluipverkeer te verminderen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast | Infrasite

Spitsmijders A2 houden goed reisgedrag vast

Foto: Ivo Ketelaar

In 2017 werden automobilisten die actief de ochtendspits meden op de A2 tussen Nederweert en Eindhoven beloond in de vorm van spaarpunten. Gedurende het project Spitsmijden A2 Nederweert – Eindhoven was dit goed voor 145.571 spitsmijdingen. Dagelijks stonden er zo’n 746 auto’s minder in de spits en kwamen reizigers sneller en meer ontspannen aan op hun bestemming.

Ongeveer 2.300 automobilisten meden in 2017 voor het project Spitsmijden A2 Nederweert – Eindhoven bewust één of meerdere keren per week de ochtendspits. Het aantal spitsmijdingen per ochtendspits stond op circa 746. Daarmee is de doelstelling van ‘meer dan 680 mijdingen per dag’ ruimschoots behaald. Net voor de kerst eindigde de beloningsperiode. En wat blijkt? Driekwart van de deelnemers is tijdens de projectperiode ‘gewend’ aan hun nieuwe reisgedrag en kiest er ook nu nog vaker voor om niet tijdens de spits de weg op te gaan. Van januari tot en met maart 2018 blijken 2.100 deelnemers nog steeds de spits te mijden, ook wanneer zij geen spaarpunten meer ontvangen. Samen zijn zij goed voor 650 spitsmijdingen per dag.

Gedragsverandering spitsmijden

De snelweg A2 is op zowel nationaal als regionaal niveau een zeer belangrijke verkeersas. Het is de primaire Noord-zuidverbinding die (Zuidoost-)Brabant en Limburg met elkaar verbindt en de zuidelijke provincies ontsluit richting het noorden en westen van Nederland. Om de drukte in de ochtendspits af te laten nemen en het fileleed te verzachten, zijn spitsreizigers gedurende 2017 gewezen op reisalternatieven die gewoontegedrag doorbreken. Zo bespaarden reizigers tijd en kwamen zij minder gehaast op hun bestemming aan. Weggebruikers konden hun vervoerskeuze aanpassen door eerder of later te vertrekken, een andere route te nemen, (een deel van de dag) thuis te werken of te kiezen voor de fiets/e-bike of het openbaar vervoer.

Circa 65% van de deelnemers geeft aan door het project bewuster te zijn gaan nadenken over hun reisgedrag. Thuiswerken, vóór of ná de file vertrekken en een alternatieve route rijden zijn onder de deelnemers de meest populaire manieren om de spits te mijden.

Vervolgaanpak spitsmijden

Ondanks de vele spitsmijdingen per dag, is het tijdens de ochtendspits op de A2 tussen Nederweert en Eindhoven nog steeds druk. Dit komt onder meer door sluipverkeer dat alsnog de A2 opzoekt. Naar schatting rijden er 300 tot 500 voertuigen, met name vanuit Limburg en België, in de spits over het onderliggend wegennet en zij reageren snel op de actuele verkeerssituatie op de A2. Middels een MIRT-onderzoek is tijdens de looptijd van het project SpitsmijdenA2 de verkeerssituatie onderzocht en zijn oplossingsrichtingen in beeld gebracht. Er wordt nu een No Regret-maatregelenpakket gerealiseerd om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren en het sluipverkeer te verminderen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat