Betere ‘fietsflow’ op drukste fietsroute van Rotterdam

De gemeente gaat de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid comfortabeler, sneller en veiliger maken. Op 6 september beginnen de eerste werkzaamheden op het Wilhelminaplein. De verbeterde fietsroute is eind 2017 klaar. "We hebben het al vaak gezegd, de fiets is in Rotterdam de nieuwe Heilige Koe. Met de hulp van vele Rotterdammers die met ons meedachten, zijn er heel wat acties op papier gezet. Met het verbeteren van de drukste fietsroute in de stad, zetten we vaart achter Rotterdam Fietsstad", zegt wethouder Langenberg van mobiliteit en duurzaamheid.

De 6,5 kilometer lange fietsroute loopt van het noordelijke Schieplein tot aan het Varkenoordseviaduct op zuid (zie plattegrond). Steeds meer fietsers maken er gebruik van. Dagelijks fietsen 8.000 fietsers over de Schiekade en 10.000 fietsers over de Erasmusbrug. Door de drukte is sprake van heuse fietsfiles en bijna-botsingen bij de verkeerslichten. De verbetering van de route is een van de actiepunten uit het fietsplan. Met dit plan wil de gemeente stimuleren dat Rotterdammers fietsen. Fietsen is gezond en draagt bij aan gezondere lucht. Fietsers hebben vorig jaar – onder meer via de online fietscommunity fietsfan010 – meegedacht over het fietsplan. De talrijke suggesties gebruikt de gemeente om deze ‘fietsverkeersader’ aan te pakken.

Fietsflow

De route wordt tot eind 2017 in etappes verbeterd. Bij de verkeerslichten krijgen fietsers meer groen licht en komen grotere wachtplekken. Fietspaden worden vlakker gemaakt en – waar mogelijk – verbreed. Meer fietspaden en -oversteekpunten in twee richtingen zorgen ervoor dat fietsers minder hoeven om te rijden. Verkeerssituaties worden aangepast zodat fietsers een stevigere positie in het verkeer krijgen. En de gemeente gaat op verschillende plekken langs de route experimenteren met innovatieve signalering. Deze signalering laat fietsers zien of ze sneller of langzamer moeten fietsen om het volgende groene licht te halen. Op deze manier kunnen zij in hun ‘fietsflow’ blijven.

Start op 6 september

De eerste werkzaamheden vinden plaats tussen 6 september en 1 oktober. Er komt een fietsstrook op de Wilhelminakade – richting de Erasmusbrug – en een oversteek naar het fietspad aan de overzijde, dat tweerichtingsverkeer wordt. Ook de oversteek aan de voet van de brug is straks in twee richtingen. Zo kunnen fietsers vanaf de Wilhelminapier makkelijker en sneller oversteken naar de goede brughelft richting het centrum. Bij drukte krijgen de fietsers op het Wilhelminaplein wat langer groen licht.

Tijdens de werkzaamheden kunnen fietsers de zuidoever van de Erasmusbrug niet oversteken en worden ze via het plein omgeleid. Voor automobilisten blijven het Wilhelminaplein en de Erasmusbrug toegankelijk.

Parallelle fietsroutes ook aangepakt

De gemeente verbetert ook twee parallel lopende fietsroutes. Het gaat hier om de fietsroutes Rozenlaan (Hillegersberg-Schiebroek) – Boompjes en Noorderbocht (Noord) – Westersingel. Het fietspad aan de Overschiese Kleiweg wordt doorgetrokken tot aan de Noorderbocht. De bewoners van woonwijk Park 16hoven krijgen hiermee een betere fietsverbinding met het centrum.

Meer mensen op de fiets

Doordat de route aantrekkelijker wordt, verwacht de gemeente dat mensen die nu nog de auto pakken voor hun korte ritjes naar het centrum, voortaan vaker de fiets zullen nemen. Dit draagt bij aan de collegedoelstelling dat eind 2018 10% meer fietsers rijden op de belangrijkste routes naar de binnenstad. De verbeteringen aan de fietsroute worden gefinancierd door het Rijk (programma Beter Benutten), Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente. De kosten bedragen in totaal bijna € 3,5 miljoen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Rotterdam