Interview met Lourens Klok (HP) en Rob Huibers (Andes) over Multimodale Reisinformatie

Links: Lourens Klok (HP), rechts Rob Huibers (Andes) - Foto: Ivo Ketelaar


Interview met Lourens Klok (HP) en Rob Huibers (Andes) van het consortium HP/Andes over Multimodale Reisinformatie, een terugblik op het Planlab event van 12 december 2013 in Amersfoort en de MMRI oplossing van consortium HP/Andes.

1. Op 12 december 2013 vond het Planlab event plaats in Amersfoort. Daar zijn ontwikkelingen rond Multimodale Reisinformatie in een stroomversnelling geraakt. Welke ontwikkelingen zijn u opgevallen tijdens dat event?

De opkomst van 250 mensen wijst op de grote belangstelling voor multimodale reisinformatie. Daarnaast zijn er nieuwe toepassingen en ideeën, die nu gerealiseerd (kunnen) worden door het beschikbaar zijn van de OV-data. Wat verder opviel, was de betrokkenheid van de overheden om te komen tot de levering van kwaliteitsdata.

2. Tijdens Planlab kwam het belang voor de dienstverlening van beschikbaarheid en kwaliteit van data uitgebreid aan de orde. Hoe ziet u de ontwikkeling op korte en middellange termijn van de verbetering van beschikbaarheid en kwaliteit van data en wat is daarin belangrijk?

Het is een geleidelijk proces om de data steeds beter en completer te krijgen en tijdig beschikbaar te stellen. Vervoerders, overheden en wegbeheerders moeten leren om daarin steeds beter samen te werken, omdat hun gezamenlijke inzet nodig is om de OV-reiziger goed te bedienen. Kwaliteit en tijdigheid van data zal binnenkort gemonitord gaan worden zodat het voor alle partijen veel duidelijker wordt waar ze staan en waar de prioriteiten voor verbetering liggen.

Op korte termijn is belangrijk inzicht te verkrijgen in welke data door het NDOV-loket kunnen worden geleverd in termen van ‘Vervoerder x heeft de dienstregelingen van de lijnen y voor de periode z beschikbaar gesteld’. Op middellange termijn zijn andere onderwerpen te verwezenlijken, zoals geen overlappende periodes, eenduidige benaming van de haltes en toevoegen van tariefinformatie.

3. Multimodale Reisinformatie bevindt zich nog steeds hoofdzakelijk op het niveau van openbaar vervoer. Waar liggen de mogelijkheden van echt Multimodale Reisinformatie, dus inclusief auto, fiets, lopen, etc?

De mogelijkheden zijn nu aanwezig om de andere modaliteiten op te nemen in het reisadvies. Het afgelopen jaar heeft de nadruk gelegen op het ontsluiten van de OV-data. Hier en daar zijn de eerste stappen al gezet om andere modaliteiten mee te nemen. Zo heeft Andes met HP al een implementatie van een reisplanner, waarin de reis per OV wordt vergeleken met de reis per auto en per fiets.

4. Hoe denkt u over een groter detailniveau voor Multimodale Reisinformatie? Is het mogelijk en wenselijk om bijvoorbeeld (brom)fietsverhuur en weersomstandigheden mee te wegen in een reisadvies?

Op vrij korte termijn is een uitbreiding te verwachten van een keten-advies met opties als parkeerfaciliteiten, verhuur van OV-fiets en E-bike, evenals de prijsgegevens voor de gehele reis. Het laten meewegen van de weersverwachting op de gemiddelde reisduur behoort tot de mogelijkheden voor de langere termijn.

5. Het consortium HP en Andes levert producten en diensten ten behoeve van multimodale reisinformatie in binnen- en buitenland. Is het mogelijk om een internationale reis op multimodale wijze te plannen? Welke obstakels ziet u op deze weg?

HP kan op Europese schaal op dit moment alleen een internationaal treinadvies geven en dit vergelijken met de autoroute. Andes beschikt hiervoor over Europese kaarten en navigatie software. Hiermee is het mogelijk om een advies van huis tot huis (door-to-door) te geven. Naast de trein zijn de overige OV modaliteiten echter nog niet op Europese schaal beschikbaar.

6. Is er een internationale (bijvoorbeeld Europese) samenwerking tussen vervoersbedrijven, overheden en dienstverleners om de internationale reisplanning multimodaal aan te bieden?

We zien met name lokale initiatieven in die richting, maar het is nog niet mogelijk om op Europese schaal een betrouwbaar, sluitend internationaal multimodaal reisadvies te geven. Het is zeker een ontwikkeling die we als HP/Andes nauwlettend volgen en waarop we gaan aansluiten zodra de randvoorwaarden hiervoor geschapen zijn.

7. Wat is uw definitie van Multimodale Reisinformatie?

Binnen het MMRI project wordt de term Multimodaal gehanteerd voor alle vervoersmiddelen in het openbaar vervoer en is daarmee beperkt tot bus, metro, tram, trein en veerpont.

Een multimodaal reisadvies kan bestaan uit een aantal trajecten, die door verschillende vervoerders en met verschillende vervoersmiddelen worden uitgevoerd. Een uitbreiding op het OV-reisadvies vormen de trajecten van het vertrekadres naar de eerste halte van het OV en van de laatste halte naar het bestemmingsadres. Deze trajecten kunnen met de auto, de fiets of te voet worden afgelegd.

Als de alternatieve reizen per auto of fiets worden toegevoegd, dan is er binnen het MMRI project sprake van een integraal reisadvies. Een ontwikkeling waar HP en Andes zich dit jaar op willen richten is het ontsluiten van parkeer-data, met name de Transferia en P&R plaatsen, waardoor het mogelijk wordt om in het reisadvies een overstap van auto naar OV en andersom mee te nemen. Dit advies kan zelfs real-time worden aangepast als de situatie op de weg plotseling verandert bijvoorbeeld door het ontstaan van een file en waardoor het reizen per OV dan een beter alternatief wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Interview met Lourens Klok (HP) en Rob Huibers (Andes) over Multimodale Reisinformatie | Infrasite

Interview met Lourens Klok (HP) en Rob Huibers (Andes) over Multimodale Reisinformatie

Links: Lourens Klok (HP), rechts Rob Huibers (Andes) - Foto: Ivo Ketelaar


Interview met Lourens Klok (HP) en Rob Huibers (Andes) van het consortium HP/Andes over Multimodale Reisinformatie, een terugblik op het Planlab event van 12 december 2013 in Amersfoort en de MMRI oplossing van consortium HP/Andes.

1. Op 12 december 2013 vond het Planlab event plaats in Amersfoort. Daar zijn ontwikkelingen rond Multimodale Reisinformatie in een stroomversnelling geraakt. Welke ontwikkelingen zijn u opgevallen tijdens dat event?

De opkomst van 250 mensen wijst op de grote belangstelling voor multimodale reisinformatie. Daarnaast zijn er nieuwe toepassingen en ideeën, die nu gerealiseerd (kunnen) worden door het beschikbaar zijn van de OV-data. Wat verder opviel, was de betrokkenheid van de overheden om te komen tot de levering van kwaliteitsdata.

2. Tijdens Planlab kwam het belang voor de dienstverlening van beschikbaarheid en kwaliteit van data uitgebreid aan de orde. Hoe ziet u de ontwikkeling op korte en middellange termijn van de verbetering van beschikbaarheid en kwaliteit van data en wat is daarin belangrijk?

Het is een geleidelijk proces om de data steeds beter en completer te krijgen en tijdig beschikbaar te stellen. Vervoerders, overheden en wegbeheerders moeten leren om daarin steeds beter samen te werken, omdat hun gezamenlijke inzet nodig is om de OV-reiziger goed te bedienen. Kwaliteit en tijdigheid van data zal binnenkort gemonitord gaan worden zodat het voor alle partijen veel duidelijker wordt waar ze staan en waar de prioriteiten voor verbetering liggen.

Op korte termijn is belangrijk inzicht te verkrijgen in welke data door het NDOV-loket kunnen worden geleverd in termen van ‘Vervoerder x heeft de dienstregelingen van de lijnen y voor de periode z beschikbaar gesteld’. Op middellange termijn zijn andere onderwerpen te verwezenlijken, zoals geen overlappende periodes, eenduidige benaming van de haltes en toevoegen van tariefinformatie.

3. Multimodale Reisinformatie bevindt zich nog steeds hoofdzakelijk op het niveau van openbaar vervoer. Waar liggen de mogelijkheden van echt Multimodale Reisinformatie, dus inclusief auto, fiets, lopen, etc?

De mogelijkheden zijn nu aanwezig om de andere modaliteiten op te nemen in het reisadvies. Het afgelopen jaar heeft de nadruk gelegen op het ontsluiten van de OV-data. Hier en daar zijn de eerste stappen al gezet om andere modaliteiten mee te nemen. Zo heeft Andes met HP al een implementatie van een reisplanner, waarin de reis per OV wordt vergeleken met de reis per auto en per fiets.

4. Hoe denkt u over een groter detailniveau voor Multimodale Reisinformatie? Is het mogelijk en wenselijk om bijvoorbeeld (brom)fietsverhuur en weersomstandigheden mee te wegen in een reisadvies?

Op vrij korte termijn is een uitbreiding te verwachten van een keten-advies met opties als parkeerfaciliteiten, verhuur van OV-fiets en E-bike, evenals de prijsgegevens voor de gehele reis. Het laten meewegen van de weersverwachting op de gemiddelde reisduur behoort tot de mogelijkheden voor de langere termijn.

5. Het consortium HP en Andes levert producten en diensten ten behoeve van multimodale reisinformatie in binnen- en buitenland. Is het mogelijk om een internationale reis op multimodale wijze te plannen? Welke obstakels ziet u op deze weg?

HP kan op Europese schaal op dit moment alleen een internationaal treinadvies geven en dit vergelijken met de autoroute. Andes beschikt hiervoor over Europese kaarten en navigatie software. Hiermee is het mogelijk om een advies van huis tot huis (door-to-door) te geven. Naast de trein zijn de overige OV modaliteiten echter nog niet op Europese schaal beschikbaar.

6. Is er een internationale (bijvoorbeeld Europese) samenwerking tussen vervoersbedrijven, overheden en dienstverleners om de internationale reisplanning multimodaal aan te bieden?

We zien met name lokale initiatieven in die richting, maar het is nog niet mogelijk om op Europese schaal een betrouwbaar, sluitend internationaal multimodaal reisadvies te geven. Het is zeker een ontwikkeling die we als HP/Andes nauwlettend volgen en waarop we gaan aansluiten zodra de randvoorwaarden hiervoor geschapen zijn.

7. Wat is uw definitie van Multimodale Reisinformatie?

Binnen het MMRI project wordt de term Multimodaal gehanteerd voor alle vervoersmiddelen in het openbaar vervoer en is daarmee beperkt tot bus, metro, tram, trein en veerpont.

Een multimodaal reisadvies kan bestaan uit een aantal trajecten, die door verschillende vervoerders en met verschillende vervoersmiddelen worden uitgevoerd. Een uitbreiding op het OV-reisadvies vormen de trajecten van het vertrekadres naar de eerste halte van het OV en van de laatste halte naar het bestemmingsadres. Deze trajecten kunnen met de auto, de fiets of te voet worden afgelegd.

Als de alternatieve reizen per auto of fiets worden toegevoegd, dan is er binnen het MMRI project sprake van een integraal reisadvies. Een ontwikkeling waar HP en Andes zich dit jaar op willen richten is het ontsluiten van parkeer-data, met name de Transferia en P&R plaatsen, waardoor het mogelijk wordt om in het reisadvies een overstap van auto naar OV en andersom mee te nemen. Dit advies kan zelfs real-time worden aangepast als de situatie op de weg plotseling verandert bijvoorbeeld door het ontstaan van een file en waardoor het reizen per OV dan een beter alternatief wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite