Incidenten kunnen beter gemanaged worden

Iedereen kent het: files door een ongeluk en bijbehorende opruimwerkzaamheden. De files zorgen voor vertraging, ergernis en hoge maatschappelijke kosten. “Het kan anders”, zegt strategisch adviseur Evert Klem (DHV). “Vooral door beter en efficiënter toepassen van Incident Management (IM) kan meer winst worden behaald.” Klem: “Incident Management heeft naast veiligheid als belangrijkste doel de weg zo snel mogelijk vrij te maken. Om dat te bereiken moeten de wegbeheerders zowel onderling, als met de hulpdiensten meer en efficiënter samenwerken. Nu werken ze vaak apart, terwijl veel processtappen ook parallel gezet kunnen worden. Ook de informatie-uitwisseling tussen alle IM-partners kan beter.”

Rijkswaterstaat, enkele provincies en gemeenten hebben al de nodige ervaring met IM. Evert: “We ondersteunen RWS sinds 1994 bij de ontwikkeling en invoering. Verder hebben we diverse studies gedaan naar verbetering van IM en kennen we dus de mogelijkheden. We zijn betrokken geweest bij de invoering van IM op rijkswegen, in de regio Twente, de provincie Limburg en bij de professionalisering van IM in de provincie Noord-Holland. Nu heeft de provincie Gelderland ons gevraagd te onderzoeken hoe ze met RWS kunnen samenwerken op het gebied van IM en vast te stellen wat daar voor gedaan moet worden. IM is vooral mensenwerk en de invoering ervan bestaat vooral uit het betrekken van de ambtenaren om draagvlak te krijgen voor de nieuwe aanpak. Iedereen moet het nut ervan inzien en gevoel krijgen bij de materie.”

Info: evert.klem@dhv.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV, Evert Klem

Incidenten kunnen beter gemanaged worden | Infrasite

Incidenten kunnen beter gemanaged worden

Iedereen kent het: files door een ongeluk en bijbehorende opruimwerkzaamheden. De files zorgen voor vertraging, ergernis en hoge maatschappelijke kosten. “Het kan anders”, zegt strategisch adviseur Evert Klem (DHV). “Vooral door beter en efficiënter toepassen van Incident Management (IM) kan meer winst worden behaald.” Klem: “Incident Management heeft naast veiligheid als belangrijkste doel de weg zo snel mogelijk vrij te maken. Om dat te bereiken moeten de wegbeheerders zowel onderling, als met de hulpdiensten meer en efficiënter samenwerken. Nu werken ze vaak apart, terwijl veel processtappen ook parallel gezet kunnen worden. Ook de informatie-uitwisseling tussen alle IM-partners kan beter.”

Rijkswaterstaat, enkele provincies en gemeenten hebben al de nodige ervaring met IM. Evert: “We ondersteunen RWS sinds 1994 bij de ontwikkeling en invoering. Verder hebben we diverse studies gedaan naar verbetering van IM en kennen we dus de mogelijkheden. We zijn betrokken geweest bij de invoering van IM op rijkswegen, in de regio Twente, de provincie Limburg en bij de professionalisering van IM in de provincie Noord-Holland. Nu heeft de provincie Gelderland ons gevraagd te onderzoeken hoe ze met RWS kunnen samenwerken op het gebied van IM en vast te stellen wat daar voor gedaan moet worden. IM is vooral mensenwerk en de invoering ervan bestaat vooral uit het betrekken van de ambtenaren om draagvlak te krijgen voor de nieuwe aanpak. Iedereen moet het nut ervan inzien en gevoel krijgen bij de materie.”

Info: evert.klem@dhv.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV, Evert Klem