Interesse ministers in nieuwste verkeerstechnologie Imtech (Peek) en TNO

infrasite_insert_image_1
Tijdens de Innovatie Estafette van 4 oktober 2011 toonde Peek diverse innovaties op het gebied van coöperatieve systemen. Naast de bezoekers, wisten de demonstraties ook twee ministers te interesseren.

Remi Tops, New Business Manager bij Peek Nederland, de trafficspecialist van technisch dienstverlener Imtech: ‘De transportsector is door de Europese Commissie aangewezen als één van de sectoren waar substantiële besparingen gerealiseerd moeten worden op het gebied van schadelijke CO2-emissies en brandstofbesparing. Dé oplossing hiervoor is toepassing van coöperatieve technologie. Deze technologie maakt een directe – ‘real time’ -technologische ‘dialoog’ mogelijk tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en vaste verkeerssystemen, zoals verkeersregelautomaten. Dit leidt tot aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit, lager benzineverbruik, betere verkeersveiligheid en afname van kosten voor goederenvervoerders. Emissie- en brandstofbesparingen van tot maximaal 20% zijn mogelijk.’

De Innovatie Estafette is een evenement met landelijke bekendheid en georganiseerd door de Club van Maarssen. Het is bedoeld om de nieuwste duurzame en innovatieve ontwikkelingen op het gebied van milieu, mobiliteit, transport, ruimte en water te demonstreren.

In de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam pakte Peek samen met TNO uit. Op de stand van het DITCM (Dutch Integrated Test site for Cooperative Mobility) en het samenwerkingsverband NIO (Nederland Innovatief Onderweg) maakten bezoekers kennis met een rijsimulator waarin coöperatieve systemen zijn opgenomen. Deze systemen kunnen onder andere auto’s met kruispunten laten communiceren. Dit alles met het doel om minder brandstof te verbruiken, de verkeersveiligheid te verhogen en de doorstroming te verbeteren.  

Een van de uitwerkingen is de weergave op het scherm in de auto hoe lang het nog duurt voordat het verkeerslicht op groen springt, of wat de beste snelheid is om nog groen te halen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Peek Traffic B.V.

Interesse ministers in nieuwste verkeerstechnologie Imtech (Peek) en TNO | Infrasite

Interesse ministers in nieuwste verkeerstechnologie Imtech (Peek) en TNO

infrasite_insert_image_1
Tijdens de Innovatie Estafette van 4 oktober 2011 toonde Peek diverse innovaties op het gebied van coöperatieve systemen. Naast de bezoekers, wisten de demonstraties ook twee ministers te interesseren.

Remi Tops, New Business Manager bij Peek Nederland, de trafficspecialist van technisch dienstverlener Imtech: ‘De transportsector is door de Europese Commissie aangewezen als één van de sectoren waar substantiële besparingen gerealiseerd moeten worden op het gebied van schadelijke CO2-emissies en brandstofbesparing. Dé oplossing hiervoor is toepassing van coöperatieve technologie. Deze technologie maakt een directe – ‘real time’ -technologische ‘dialoog’ mogelijk tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en vaste verkeerssystemen, zoals verkeersregelautomaten. Dit leidt tot aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit, lager benzineverbruik, betere verkeersveiligheid en afname van kosten voor goederenvervoerders. Emissie- en brandstofbesparingen van tot maximaal 20% zijn mogelijk.’

De Innovatie Estafette is een evenement met landelijke bekendheid en georganiseerd door de Club van Maarssen. Het is bedoeld om de nieuwste duurzame en innovatieve ontwikkelingen op het gebied van milieu, mobiliteit, transport, ruimte en water te demonstreren.

In de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam pakte Peek samen met TNO uit. Op de stand van het DITCM (Dutch Integrated Test site for Cooperative Mobility) en het samenwerkingsverband NIO (Nederland Innovatief Onderweg) maakten bezoekers kennis met een rijsimulator waarin coöperatieve systemen zijn opgenomen. Deze systemen kunnen onder andere auto’s met kruispunten laten communiceren. Dit alles met het doel om minder brandstof te verbruiken, de verkeersveiligheid te verhogen en de doorstroming te verbeteren.  

Een van de uitwerkingen is de weergave op het scherm in de auto hoe lang het nog duurt voordat het verkeerslicht op groen springt, of wat de beste snelheid is om nog groen te halen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Peek Traffic B.V.