RWS: verkeersmaatregelen oplossing voor problemen Westervoortse brug

Op korte termijn bieden alleen verkeersmaatregelen een oplossing voor de problemen rond de Westervoortse brug. De gemeente Arnhem en gemeente Westervoort zijn in hun rol van wegbeheerder verantwoordelijk voor het nemen van deze maatregelen. Deze conclusie trekt Rijkswaterstaat na onderzoek van alternatieven, die het passeren van brede voertuigen op de brug mogelijk zouden kunnen maken. De alternatieven zijn onder meer beoordeeld op constructie, veiligheid, doorstroming en kosten. Bijna alle alternatieven vallen af, omdat ze niet veilig zijn of niet realistisch. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de constructie van de brug en moet de veiligheid daarvan garanderen. De wegbeheerders gemeentes Arnhem en Westervoort zijn nu aanzet om een veilige doorstroming te realiseren.

Veiligheid voorop

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de veiligheid van de constructie van de Westervoortse brug. De afgelopen zomer is de eerste fase uitgevoerd van de renovatie van deze brug over de IJssel tussen Arnhem en Westervoort. Rijkswaterstaat heeft barriers ingezet om een veilig gebruik van de brug te kunnen garanderen. In het verleden is al eens een voertuig door het inspectiepad gezakt. De barriers maken onmogelijk wat voorheen al niet mocht, namelijk het gebruik van het inspectiepad als passeermogelijkheid, en daarmee is een veilige situatie gecreëerd. De wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling van het verkeer. Samen met deze wegbeheerders heeft Rijkswaterstaat gekeken naar mogelijke constructieve oplossingen. Het verplaatsen van de barriers, zoals de brancheorganisaties Cumela en LTO hebben voorgesteld, kan niet. De constructie van de brug maakt dat op dit moment niet mogelijk. Ook aan de inzet van lagere barriers, een andere suggestie van de brancheorganisaties, kleven te grote veiligheidsnadelen.

Verkeersregelaars

Een aantal bedrijven maakt soms gebruik van de Westervoortse brug. Sinds de opening van de gerenoveerde brug werd gemiddeld zeven keer per dag het verkeer op de brug stilgelegd, omdat een breed voertuig er gebruik van wilde maken. Rijkswaterstaat stopt per 1 november met de verkeersregelaars, die nu nog bij de brug staan en het verkeer begeleiden. Deze verkeersmaatregel is een verantwoordelijkheid van de wegbeheerders. Desondanks heeft Rijkswaterstaat in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek naar de alternatieven deze verkeersregelaars ingesteld. Nu de uitkomsten van het onderzoek bekend zijn en blijkt dat alleen verkeersmaatregelen een oplossing zijn, legt Rijkswaterstaat het probleem neer bij de partijen die verantwoordelijk zijn voor de vlotte en veilige doorstroming op de brug.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Oost-Nederland

RWS: verkeersmaatregelen oplossing voor problemen Westervoortse brug | Infrasite

RWS: verkeersmaatregelen oplossing voor problemen Westervoortse brug

Op korte termijn bieden alleen verkeersmaatregelen een oplossing voor de problemen rond de Westervoortse brug. De gemeente Arnhem en gemeente Westervoort zijn in hun rol van wegbeheerder verantwoordelijk voor het nemen van deze maatregelen. Deze conclusie trekt Rijkswaterstaat na onderzoek van alternatieven, die het passeren van brede voertuigen op de brug mogelijk zouden kunnen maken. De alternatieven zijn onder meer beoordeeld op constructie, veiligheid, doorstroming en kosten. Bijna alle alternatieven vallen af, omdat ze niet veilig zijn of niet realistisch. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de constructie van de brug en moet de veiligheid daarvan garanderen. De wegbeheerders gemeentes Arnhem en Westervoort zijn nu aanzet om een veilige doorstroming te realiseren.

Veiligheid voorop

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de veiligheid van de constructie van de Westervoortse brug. De afgelopen zomer is de eerste fase uitgevoerd van de renovatie van deze brug over de IJssel tussen Arnhem en Westervoort. Rijkswaterstaat heeft barriers ingezet om een veilig gebruik van de brug te kunnen garanderen. In het verleden is al eens een voertuig door het inspectiepad gezakt. De barriers maken onmogelijk wat voorheen al niet mocht, namelijk het gebruik van het inspectiepad als passeermogelijkheid, en daarmee is een veilige situatie gecreëerd. De wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling van het verkeer. Samen met deze wegbeheerders heeft Rijkswaterstaat gekeken naar mogelijke constructieve oplossingen. Het verplaatsen van de barriers, zoals de brancheorganisaties Cumela en LTO hebben voorgesteld, kan niet. De constructie van de brug maakt dat op dit moment niet mogelijk. Ook aan de inzet van lagere barriers, een andere suggestie van de brancheorganisaties, kleven te grote veiligheidsnadelen.

Verkeersregelaars

Een aantal bedrijven maakt soms gebruik van de Westervoortse brug. Sinds de opening van de gerenoveerde brug werd gemiddeld zeven keer per dag het verkeer op de brug stilgelegd, omdat een breed voertuig er gebruik van wilde maken. Rijkswaterstaat stopt per 1 november met de verkeersregelaars, die nu nog bij de brug staan en het verkeer begeleiden. Deze verkeersmaatregel is een verantwoordelijkheid van de wegbeheerders. Desondanks heeft Rijkswaterstaat in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek naar de alternatieven deze verkeersregelaars ingesteld. Nu de uitkomsten van het onderzoek bekend zijn en blijkt dat alleen verkeersmaatregelen een oplossing zijn, legt Rijkswaterstaat het probleem neer bij de partijen die verantwoordelijk zijn voor de vlotte en veilige doorstroming op de brug.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Dienst Oost-Nederland