Auto veiliger door sensoren die krachten meten in plaats van bewegingen

Intreerede van Prof.dr.ir. E.G.M. Holweg aan TU Delft

Auto’s dreigen onveiliger te worden door een wildgroei aan zelfstandige, actieve veiligheidssystemen, zoals ABS. Het is beter, simpeler en goedkoper om één nieuw overkoepelend systeem te ontwikkelen. De sensoren zouden daarin de krachten op een auto moeten meten en niet zijn bewegingen, zoals nu nog gebruikelijk. Dat stelt prof. Edward Holweg in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 16 april 2010.

Elektronica
De hedendaagse auto is al lang niet meer in hoofdzaak een mechanisch apparaat, maar een systeem waarin onder meer mechanica, elektronica, informatica en scheikunde samenkomen. Veertig procent van de waarde van de huidige auto is nu al gebaseerd op de aanwezige elektronica.

ABS
Sinds de introductie van elektronica in auto’s, vindt er een snelle opmars van actieve veiligheidssystemen plaats, zoals ABS en ESP. ‘Al deze systemen hebben echter hun eigen sensoren en werken grotendeels onafhankelijk van elkaar’, zegt professor Edward Holweg van de TU Delft. ‘Deze hoge mate van complexiteit kan ten koste gaan de veiligheid.’ Het lijkt er in dit verband op dat het aantal terugroepacties bij auto’s toeneemt, constateert Holweg.

Global Chassis Control
Het is niet verstandig om op de weg van steeds grotere complexiteit door te gaan, vindt Holweg. Er zijn ook al alternatieven ontwikkeld, zoals het Global Chassis Control-principe (GCC), dat door enkele grote autofabrikanten is geadopteerd. Bij GCC is er één overkoepelende controller.

Krachten
Het sensorsysteem zou echter niet alleen simpeler moeten worden maar ook beter, zegt Holweg. En dat is mogelijk. ‘De huidige sensorsystemen gaan vooral uit van bewegingen. Ze meten zaken als de voertuigsnelheid en de stuurhoek. Het is veel beter om uit te gaan van de krachten die een auto ondervindt’, legt Holweg uit.
Krachten, bijvoorbeeld op de wielen, bepalen immers voor een groot deel de dynamica van het voertuig. Het meten van krachten resulteert in betere en eenvoudigere informatie waardoor het aantal sensoren in de auto kan afnemen en de veiligheid toeneemt.

Lagers
‘In het verleden is geprobeerd om krachtsensoren in de wielen van auto’s te integreren. Maar dit bleek geen goede optie, onder meer omdat wielen slijten en moeten worden vervangen. Het is beter om krachtsensoren in de wiellagers te plaatsen.’

Inmiddels zijn er succesvolle proeven gedaan met sensoren in wiellagers. Het duurt volgens Holweg desondanks nog wel even voordat deze technologie rijp is voor de markt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: TU Delft