Verkeerschaos Tango door inzet niet-gekwalificeerde verkeersregelaars

Bij een actie met stuntprijzen bij de benzinepompen van Tango ontstonden gisteren (11 april 2010) behalve lange files ook ongeregeldheden. “De chaos en de verkeersonveiligheid zou beslist minder zijn geweest wanneer Tango gebruik had gemaakt van deskundig opgeleide verkeersregelaars”, zegt directeur Yvo Hütte van het bedrijf Traffic Support BV.

Tango zette gisteren 250 verkeersregelaars in bij 121 tankstations maar dat verhinderde niet dat er op diverse plaatsen opstootjes ontstonden door voorkruipers en verkeersoverlast door een tekort aan verkeersregelaars. Bij de aanbesteding van de verkeersregelaars koos Tango voor een concurrent van Traffic Support die meer dan de helft van de regelaars via een uitzendbureau betrok. “Daarmee is bewust gekozen voor de inzet van niet-opgeleid of niet bevoegd personeel dat ook niet voorzien was van de wettelijk voorgeschreven kleding”, zegt Hütte.

In Zwolle is een uitzendkracht van de weg gehaald omdat hij zichzelf en het verkeer in gevaar bracht. In Amsterdam moesten verkeersregelaars van het GVB te hulp schieten en vorderde de politie de assistentie van een verkeersregelaar van Traffic Support die daar in zijn bedrijfsbus voorbij reed.

Voor het opleiden van verkeersregelaars is drie dagen training nodig. Het regelen van het verkeer zonder pasje van Rijkswaterstaat of gemeente is strafbaar. De politie kan controleren of een verkeersregelaar over het juiste pasje beschikt. “Dit is een taak van de politie, die niet door de politie wordt uitgevoerd”, zegt Hütte.

“De verkeersregelaarsmarkt kenmerkt zich door een slechte wetgeving en een nog slechtere handhaving”, aldus Hütte. “Het beginnen van een verkeersregelaarsbedrijf kan zonder vergunning ondanks dat de verantwoordelijkheden groot zijn. De controle op de uitvoering van verkeersregelaarsbedrijven is nihil. Hierdoor vindt er op dit moment een wildgroei van verkeersregelaarsbedrijven plaats. Een markt waarin veel beloofd wordt maar weinig waargemaakt. Hierdoor ontstaat er veel oneerlijke concurrentie.” Hij schat dat Tango 10 tot 20 procent goedkoper uit is geweest door gebruik te maken van onbevoegde verkeersregelaars.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Nederland massaal in de rij voor goedkope tankbeurt

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Traffic Support BV