ANWB: meer informatie over veiligheidssysteem

Den Haag – De ANWB pleit ervoor om consumenten beter te informeren over Electronic Stability Control (ESC) bij nieuwe personenauto’s. Dit ingebouwde systeem helpt voorkomen dat een voertuig in een slip raakt. Het levert na de veiligheidsgordel de belangrijkste bijdrage aan de veiligheid van de mensen in een auto. Uit een eigen studie van de ANWB blijkt dat bijna 70% van de mensen nog nooit gehoord heeft van ESC.

Volgens een Duits onderzoek kan invoering van het systeem op nieuwe auto’s ieder jaar in Europa 4000 doden en 100.000 gewonden besparen.

Het Electronic Stability Control-systeem is een actief veiligheidssysteem. Het ondersteunt de bestuurder van een voertuig, wanneer hij of zij terechtkomt in een kritieke situatie: bij plotselinge uitwijkmanoeuvres voor hindernissen of bij verkeerd ingeschatte bochten.

ESC levert een meerprijs op van zo’n €700. Hierbij is Nederland koploper, waar het systeem op bijna alle modellen het meest kost. De verwachting is wel dat dit bedrag de komende jaren naar beneden kan.

De ANWB heeft in samenwerking met de Europese zusterclubs bij 500 autoshowrooms in tien landen in Europa onderzocht hoe het is gesteld met de kennis over ESC en andere systemen. Dat bleek voor verbetering vatbaar. Veel autoverkopers noemden ESC helemaal niet of wisten niet goed uit te leggen hoe het veiligheidssysteem werkt .

Nederland haalt daarbij van de tien plaatsen een magere zesde plaats. Wat opviel is dat de Nederlandse autoverkopers er wel in slaagden de werking van ESC goed uit te leggen.

Het systeem wordt in Nederland alleen op de duurdere modellen standaard geleverd. In de midden- en kleine klasse is ESC vaak optioneel bij te bestellen of geheel niet leverbaar. ESC is alleen leverbaar op nieuwe auto’s en niet achteraf in te bouwen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ANWB