01-GBB-1: na 57 jaar verandert kenteken personenauto

Zoetermeer – Vandaag verschijnt na 57 jaar een volledig nieuw kenteken op de personenauto’s. Verkeersminister Camiel Eurlings reikt samen met Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW, het eerste personenautokenteken uit met twee cijfers, drie letters en één cijfer. De energiezuinige Volkswagen Golf van de heer Antonides uit Ermelo draagt het kenteken 01-GBB-1. De uitreiking vindt om 11.00 uur plaats bij het Instituut voor Automobiel Management (IVA) in Driebergen.

Nieuwe combinatie na 57 jaar

Voor het eerst bestaat het kenteken uit twee cijfers, drie letters en één cijfer. Deze combinatie is in 2002 na onderzoek van TNO naar voren gekomen als de best te lezen en te onthouden combinatie. Vanaf 1951 gebruikte Nederland alleen tweetallen van letters en cijfers. 57 jaar later zijn alle geschikte kentekencombinaties hiervan op. Met de nieuwe combinatie kunnen ongeveer 3 miljoen voertuigen een nieuw kenteken krijgen. De RDW is onder meer verantwoordelijk voor het beheer van het kentekenregister en de afgifte en inname van kentekenplaten.

Unieke registratiewijze

Het kenteken is belangrijk voor de handhaving van verkeersveiligheid en de opsporing van criminaliteit. Via het kenteken zijn immers alle technische gegevens en de gegevens van de eigenaar/houder te achterhalen. Hierdoor kan die aangesproken worden op zijn weggedrag, de technische staat van zijn voertuig, de verzekeringsplicht, de APK-plicht en motorrijtuigenbelasting. Ook bij andere vormen van criminaliteit is het kenteken een goed hulpmiddel om de dader te achterhalen. Al met al een unieke registratiewijze waar het buitenland met bewondering naar kijkt.
Daarnaast speelt het kenteken en het kentekenregister een rol in ‘Anders Betalen voor Mobiliteit’. Daarom is het van groot belang om een betrouwbaar en fraudebestendig kentekenregister te hebben.

Goed vastschroeven

Omdat er zoveel afhankelijk is van het kenteken, vindt minister Eurlings het belangrijk dat iedereen de kentekenplaat goed vastzet om het risico van diefstal of verlies te verkleinen. “Er verschijnen regelmatig berichten dat steeds meer kentekenplaten gestolen worden. Dat is linke soep, dan moet je zelf nieuwe kentekenplaten aanvragen om niet op te draaien voor overtredingen die een ander met jouw kenteken begaat. Daarom zal ik deze nieuwe kentekenplaat extra goed vastschroeven.”

Verboden combinaties

In de nieuwe cijfer-lettercombinatie worden helemaal geen klinkers gebruikt. Ook de letter Y doet niet mee. Gebruik van klinkers maakt de kans op maatschappelijk onaanvaardbare of grievende lettercombinaties te groot. Ook worden de letters C en Q niet gebruikt, omdat deze letters teveel op een nul lijken. De W en O staan alleen als eerste letter op de plaat van een caravan, aanhangwagen of een oplegger. Daarnaast worden ook de zes lettercombinaties GVD, NSB, TBS, LYK, SS en SD niet gebruikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)

01-GBB-1: na 57 jaar verandert kenteken personenauto | Infrasite

01-GBB-1: na 57 jaar verandert kenteken personenauto

Zoetermeer – Vandaag verschijnt na 57 jaar een volledig nieuw kenteken op de personenauto’s. Verkeersminister Camiel Eurlings reikt samen met Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW, het eerste personenautokenteken uit met twee cijfers, drie letters en één cijfer. De energiezuinige Volkswagen Golf van de heer Antonides uit Ermelo draagt het kenteken 01-GBB-1. De uitreiking vindt om 11.00 uur plaats bij het Instituut voor Automobiel Management (IVA) in Driebergen.

Nieuwe combinatie na 57 jaar

Voor het eerst bestaat het kenteken uit twee cijfers, drie letters en één cijfer. Deze combinatie is in 2002 na onderzoek van TNO naar voren gekomen als de best te lezen en te onthouden combinatie. Vanaf 1951 gebruikte Nederland alleen tweetallen van letters en cijfers. 57 jaar later zijn alle geschikte kentekencombinaties hiervan op. Met de nieuwe combinatie kunnen ongeveer 3 miljoen voertuigen een nieuw kenteken krijgen. De RDW is onder meer verantwoordelijk voor het beheer van het kentekenregister en de afgifte en inname van kentekenplaten.

Unieke registratiewijze

Het kenteken is belangrijk voor de handhaving van verkeersveiligheid en de opsporing van criminaliteit. Via het kenteken zijn immers alle technische gegevens en de gegevens van de eigenaar/houder te achterhalen. Hierdoor kan die aangesproken worden op zijn weggedrag, de technische staat van zijn voertuig, de verzekeringsplicht, de APK-plicht en motorrijtuigenbelasting. Ook bij andere vormen van criminaliteit is het kenteken een goed hulpmiddel om de dader te achterhalen. Al met al een unieke registratiewijze waar het buitenland met bewondering naar kijkt.
Daarnaast speelt het kenteken en het kentekenregister een rol in ‘Anders Betalen voor Mobiliteit’. Daarom is het van groot belang om een betrouwbaar en fraudebestendig kentekenregister te hebben.

Goed vastschroeven

Omdat er zoveel afhankelijk is van het kenteken, vindt minister Eurlings het belangrijk dat iedereen de kentekenplaat goed vastzet om het risico van diefstal of verlies te verkleinen. “Er verschijnen regelmatig berichten dat steeds meer kentekenplaten gestolen worden. Dat is linke soep, dan moet je zelf nieuwe kentekenplaten aanvragen om niet op te draaien voor overtredingen die een ander met jouw kenteken begaat. Daarom zal ik deze nieuwe kentekenplaat extra goed vastschroeven.”

Verboden combinaties

In de nieuwe cijfer-lettercombinatie worden helemaal geen klinkers gebruikt. Ook de letter Y doet niet mee. Gebruik van klinkers maakt de kans op maatschappelijk onaanvaardbare of grievende lettercombinaties te groot. Ook worden de letters C en Q niet gebruikt, omdat deze letters teveel op een nul lijken. De W en O staan alleen als eerste letter op de plaat van een caravan, aanhangwagen of een oplegger. Daarnaast worden ook de zes lettercombinaties GVD, NSB, TBS, LYK, SS en SD niet gebruikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)