Dienstregeling NS in finale voor innovatieprijs

De nieuwe NS-dienstregeling dingt mee naar de Franz Edelman Award, een wereldwijde competitie voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. NS is samen met drie Amerikaanse en nog twee Westeuropese genomineerden doorgedrongen tot de finale.

In december 2006 werd voor het eerst in 36 jaar een compleet nieuw opgezette treindienstregeling ingevoerd. Bij de totstandkoming hiervan is gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde computerprogramma’s. Hierdoor is het mogelijk gebleken twee ogenschijnlijke tegenstrijdigheden te verenigen: de nieuwe dienstregeling heeft gezorgd voor meer capaciteit op het drukstbereden spoorwegnet van Europa èn voor beter op tijd rijdende treinen. Dat vorig jaar 93% van de treinen van NS op tijd aankwam (gemeten naar de internationale 5-minuten-norm) is een nog nooit vertoonde score. De resultaten zijn ook zichtbaar in het oordeel van de treinreizigers over de dienstverlening: nog nooit waren de klanten van NS zo tevreden als in 2007. En op routes waar het treinaanbod kon worden uitgebreid en verbeterd, is aantal reizigers flink gegroeid.

De nieuwe dienstregeling is de uitkomst van gecombineerde toepassing van vier computersystemen voor resp. planning van de dienstregeling op de spoorlijnen tussen de knooppunten (CADANS), van het gebruik van de perronsporen op de knooppunten (STATIONS), van de inzet van de treinen (ROSA) en van de inzet van het rijdend personeel (TURNI).

De Franz Edelman Award wordt dit jaar voor de 37e keer uitgereikt. De prijswinnaar wordt bekendgemaakt op 14 april 2008 tijdens een conferentie van INFORMS (Institute for Operations Research and the Management Sciences) in Baltimore. Eerdere prijswinnaars waren onder andere Motorola, IBM, General Motors, Continental Airlines en de Canadian Pacific Railway.

Zie ook: www.informs.org en www.scienceofbetter.org

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Het nieuwe Spoorboekje (06-12-2006)

Klanttevredenheid NS op hoogste niveau ooit (12-10-2007)

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen