VenW start campagne ‘Rij met je hart’

‘Let op je snelheid’

Den Haag – Op 17 september 2007 start de campagne ‘Rij met je hart’ van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Staatssecretaris Huizinga wil met deze campagne automobilisten meer bewust maken van hun eigen snelheid en de risico’s van te hard rijden binnen de bebouwde kom (vooral op 30- en 50-kmwegen). Binnen de bebouwde kom zijn er veel kwetsbare verkeersdeelnemers en complexe verkeersituaties, ook is er veel verkeer dat elkaar kruist. Daardoor kan een paar kilometer te hard binnen de bebouwde kom al gauw dramatische gevolgen hebben. De campagne, met de slogan ‘Let op je snelheid’, doet een beroep op de verantwoordelijkheid van automobilisten. Naast de inzet van landelijke en regionale voorlichting, controleert de politie ook intensief op snelheid, om het snelheidsgedrag binnen de bebouwde kom te verbeteren.

Eén op de drie letselongevallen wordt veroorzaakt door te hard rijden. Hoe hoger de snelheid, des te groter de kans op een ongeval en des te ernstiger de verwondingen. Omdat voetgangers en fietsers vrijwel onbeschermd aan het verkeer deelnemen, krijgt hun lichaam enorme krachten te verduren bij een botsing met een auto. Bij 30 km/u komt dat overeen met een val van de eerste verdieping (3,5 meter); bij 50 km/u met een val van driehoog (10 meter). Een botsing met 30 km/u kost 10 procent van de aangereden voetgangers het leven. Bij 50 km/u overlijdt de helft en bij 80 km/u 90 procent.

Terwijl het totaal aantal verkeersdoden vorig jaar verder daalde (van 817 in 2005 naar 811 in 2006), steeg het aantal doden binnen de bebouwde kom met 11 procent (van 246 naar 273). Opvallend daarbij is vooral de toename onder fietsers: van 93 geregistreerde doden in 2005 naar 121 in 2006 (+ 30 procent). Fietsers en voetgangers zijn sterk oververtegenwoordigd in het aantal verkeersslachtoffers. Ze vormen een derde van het aantal doden en ruim de helft van het aantal zwaargewonden. Vooral kinderen tot 15 jaar en senioren hebben een groot aandeel onder deze groepen slachtoffers.

Vrijdag 14 september 2007 gaf Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat op de Jozefschool in Wateringen het startschot voor de campagne ‘Rij met je hart’. Het ministerie werkt samen voor deze campagne met de ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie, Regionale Organen Verkeersveiligheid en de politiekorpsen. Staatssecretaris Huizinga heeft zelf ‘live’ – in aanwezigheid van kinderen – een remtest gedaan met een speciaal daarvoor uitgeruste auto. Deze remtest is een onderdeel van het ANWB-Streetwise-programma, een programma waarbij kinderen de remweg van auto’s leren inschatten.

De ‘Rij met je hart’ campagne is een vervolg op de campagne van vorig jaar. Met de campagne worden weggebruikers gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid en gedragsmogelijkheden bij het verminderen van onveiligheid, ergernissen en agressie in het verkeer.

Dit jaar is de campagne toegespitst op één centraal thema: snelheidsgedrag op 30- en 50-km wegen binnen de bebouwde kom.

De volgende middelen worden bij deze campagne ingezet: TV-commercial, Radio-commercial, website www.rijmetjehart.nl met remwegspel en attentieborden langs het hoofdwegennet. De TV-spot wordt van 17 september tot en met 28 oktober uitgezonden. De radiospot is van 1 oktober tot en met 28 oktober te horen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Start Campagne Rij met je hart (04-09-2006)

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat