Nieuwe regels voor spiegels vrachtwagens

Den Haag – Minister Peijs van het ministerie van Verkeer en Waterstaat opent op 25 januari 2007 bij de Europoort in Rotterdam de eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens die aan de nieuwe Europese regelgeving is aangepast.

De verschillende dode hoeken van een vrachtwagen beperken het zicht van de chauffeur. Hierdoor kunnen ongevallen ontstaan. Het gebruik van de juiste spiegels die goed zijn afgesteld verkleint het risico. De spiegelafstelplaats is geschikt voor oude en nieuwe vrachtwagens en is ontworpen door TVM verzekeringen.

Vanaf 26 januari 2007 wordt het zichtveld van alle nieuwe vrachtauto’s in de Europese Unie uitgebreid. Op alle nieuwe vrachtwagens moet een extra spiegel (vooruitkijkspiegel) of camera worden gemonteerd. Ook geldt er vanaf die datum een bollere breedtespiegel en een bollere trottoirspiegel voor vrachtwagens, waardoor het zichtveld nog verder wordt vergroot. Hiermee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat chauffeurs andere verkeersdeelnemers, met name fietsers aan de rechtervoorkant, over het hoofd kunnen zien. Dit kan het risico van een zogenaamd dodehoekongeval verkleinen.

Voor vrachtwagenchauffeurs is een speciale folder ontwikkeld met de titel ‘Alle regels rondom spiegels’.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat informeert ook fietsers en bromfietsers over de dode hoek. Hiervoor is eerder een website de lucht in gegaan.

Tijdens de wereldverkeersveiligheidsweek (23-29 april 2007) wordt naast allerlei andere onderwerpen ook aandacht besteed aan dit onderwerp.

Meer informatie
Alle regels rondom spiegels
Campagnesite blijfuitdedodehoek

Toespraak Minister Peijs bij de opening van de eerste spiegelafstelplaats

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Dodehoekspiegel vanaf 2011 verplicht in EU
Dode hoek: extra veiligheidssystemen

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat