Spoor snel hersteld na januaristorm

Utrecht – Het beeld na de enorme storm van donderdag 18 januari 2007 is er een van tevreden reizigers over de noodopvang op tal van plaatsen in het land. In totaal hebben ongeveer 6000 mensen hiervan gebruik gemaakt. Aan het eind van de middag, toen de storm een hoogtepunt bereikte met windsnelheden van boven de 120 kilometer per uur, werd duidelijk dat ’s avonds niet meer kon worden gereden. Daarbij kwam dat ’s avonds de wind opnieuw zou gaan aanwakkeren. Donderdagavond om zeven uur besloot het Railbeleidsteam van NS en ProRail het treinverkeer voor die dag definitief stil te leggen.

In de nacht van donderdag op vrijdag is vervolgens de meeste schade op het spoor hersteld. Op veel plaatsen werden reparaties uitgevoerd aan de bovenleiding en werden bomen en andere materialen van het spoor gehaald waarna schouwtreinen de baanvakken controleerden. Vrijdagochtend kon in vrijwel het gehele land worden gereden en was de situatie in ons land beter dan bijvoorbeeld in Duitsland waar op veel trajecten nog geen treinverkeer mogelijk was. Met name Railion had hiervan veel last en sprak haar waardering uit aan ProRail en de spooraannemers voor het snelle herstel.

De teneur in berichtgeving op de TV door met name NOS en RTL was positief voor het imago van de spoorbranche. De voorlichting aan reizigers verliep goed en reizigers toonden voor de camera hun begrip voor de situatie en geboden noodopvang.

Er is ’s nachts en in de vroege ochtend van vrijdag 19 januari 2007 onder andere gewerkt op de volgende plaatsen:

  • Moerdijkbrug (Dordrecht-Breda);
  • Den Haag HS – Den Haag Mariahoeve;
  • Zwolle –’t Harde;
  • Winterswijk – Zutphen;
  • Winterswijk – Zevenaar;
  • Arnhem – Nijmegen;
  • Veenendaal – Rhenen;
  • Boxmeer – Vierlingsbeek;

De totale schade aan het spoor wordt door ProRail geschat op 1 à 2 miljoen euro. Het Railbeleidsteam stond in nauw contact met het Nationaal Crisis en Coördinatiecentrum van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van waaruit mede de noodopvang werd geregeld.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Treinverkeer stilgelegd op donderdag 18 januari 2007

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Spoor snel hersteld na januaristorm | Infrasite

Spoor snel hersteld na januaristorm

Utrecht – Het beeld na de enorme storm van donderdag 18 januari 2007 is er een van tevreden reizigers over de noodopvang op tal van plaatsen in het land. In totaal hebben ongeveer 6000 mensen hiervan gebruik gemaakt. Aan het eind van de middag, toen de storm een hoogtepunt bereikte met windsnelheden van boven de 120 kilometer per uur, werd duidelijk dat ’s avonds niet meer kon worden gereden. Daarbij kwam dat ’s avonds de wind opnieuw zou gaan aanwakkeren. Donderdagavond om zeven uur besloot het Railbeleidsteam van NS en ProRail het treinverkeer voor die dag definitief stil te leggen.

In de nacht van donderdag op vrijdag is vervolgens de meeste schade op het spoor hersteld. Op veel plaatsen werden reparaties uitgevoerd aan de bovenleiding en werden bomen en andere materialen van het spoor gehaald waarna schouwtreinen de baanvakken controleerden. Vrijdagochtend kon in vrijwel het gehele land worden gereden en was de situatie in ons land beter dan bijvoorbeeld in Duitsland waar op veel trajecten nog geen treinverkeer mogelijk was. Met name Railion had hiervan veel last en sprak haar waardering uit aan ProRail en de spooraannemers voor het snelle herstel.

De teneur in berichtgeving op de TV door met name NOS en RTL was positief voor het imago van de spoorbranche. De voorlichting aan reizigers verliep goed en reizigers toonden voor de camera hun begrip voor de situatie en geboden noodopvang.

Er is ’s nachts en in de vroege ochtend van vrijdag 19 januari 2007 onder andere gewerkt op de volgende plaatsen:

  • Moerdijkbrug (Dordrecht-Breda);
  • Den Haag HS – Den Haag Mariahoeve;
  • Zwolle –’t Harde;
  • Winterswijk – Zutphen;
  • Winterswijk – Zevenaar;
  • Arnhem – Nijmegen;
  • Veenendaal – Rhenen;
  • Boxmeer – Vierlingsbeek;

De totale schade aan het spoor wordt door ProRail geschat op 1 à 2 miljoen euro. Het Railbeleidsteam stond in nauw contact met het Nationaal Crisis en Coördinatiecentrum van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van waaruit mede de noodopvang werd geregeld.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Treinverkeer stilgelegd op donderdag 18 januari 2007

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail