Dienstregeling 2007 voortvarend van start

Geen noemenswaardige problemen bij introductie nieuw spoorboekje

Utrecht – De NS-dienstregeling die zondagochtend 10 december 2006 is ingegaan, heeft nauwelijks tot problemen geleid. Op een enkele uitzondering na reden de treinen volgens het spoorboekje. Er deden zich slechts enkele opstartproblemen voor. Zo konden 2 perrons van het vernieuwde station Bijlmer-ArenA niet worden gebruikt. Maandagochtend zijn alle faciliteiten weer beschikbaar. Op een gering aantal stations waren de vertrekstaten niet juist opgehangen.

NS reed zondag 10 december 2006 zo’n 3800 treinen, ongeveer 80 procent van een doordeweekse dag. Het is voor het eerst in 36 jaar dat de dienstregeling zo ingrijpend wordt veranderd. Jacques Huberts, directeur NS Reizigers: “vandaag kunnen we constateren dat de generale repetitie er goed uitzag. Morgen wordt een belangrijke dag. Dan moet blijken of ook op de eerste werkdag alles naar behoren functioneert. Met de volledige 1,1 miljoen reizigers en een
echte ochtend- en avondspits, is er een kans dat niet alles direct op rolletjes loopt. Mocht
het nodig zijn dan staan we paraat om tekortkomingen zo snel mogelijk bij te sturen.”
NS zet -net als vandaag- 700 tellers in. Daarmee wordt nauwgezet gecontroleerd wat de
bezetting van de treinen is. Op basis van die gegevens wordt zonodig de treinsamenstelling
aangepast.

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers
veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste
reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt dagelijks het vervoer van bijna 1,1 miljoen
reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS
376 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse
partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van
Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen