Veolia kiest KPN voor actuele reisinformatie

Den Haag – Openbaar vervoerbedrijf Veolia heeft een meerjarige overeenkomst met KPN gesloten. Vanaf 10 december 2006 gaat Veolia Transport Nederland het openbaar vervoer in de provincie Limburg verzorgen. Veolia integreert bus, trein en taxi tot één toegankelijk vervoerssysteem. KPN levert hiervoor alle mobiele spraak en datadiensten, verzorgt de 0800 en 0900 servicenummers en realiseert de uitbreiding van het call center. Hierdoor verzekert Veolia zich ervan dat haar reizigers vervoer op maat krijgen en continue de meest actuele reisinformatie ontvangen.

Reiziger centraal
“Bij Veolia staat de reiziger centraal. Dit betekent onder andere dat onze reizigers erop moeten kunnen vertrouwen dat zij altijd de juiste reisinformatie ontvangen. Onze diensten moeten continu beschikbaar zijn en van hoge kwaliteit. Via ons call center zorgen wij dagelijks voor de vastlegging, planning en kwaliteitsbewaking van de vervoersvraag. De reizigers zijn personen, soms met fysieke en/of verstandelijke beperkingen. Met de komst van Limburg moesten wij fors uitbreiden. KPN heeft ons hierbij geholpen en zo kunnen we vanaf december 2006 starten met ons tweede call center in Limburg. De verwachting is dat we vanaf 2007 ruim drie miljoen gesprekken per jaar verwerken.” Aldus René de Beer, Operationeel Directeur van Veolia Transport Nederland.

Bevorderen toegankelijkheid openbaar vervoer
De heer de Beer vervolgt: “Onze haltes zijn voor veel reizigers de entree tot onze dienstverlening. Door het toevoegen van dynamische reisinformatie wordt de halte een belangrijk onderdeel voor het bevorderen van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.”

Op de bushaltes staan moderne elektronische schermen. Hierop staat reisinformatie van de bussen. Deze schermen geven de actuele vertrektijden aan. Met behulp van GPS systemen zijn de posities van de bussen exact bekend en worden de aankomst- en vertrektijden berekend. Deze informatie wordt van en naar de bussen en haltes verstuurd via het GPRS netwerk van KPN. Zo kunnen reizigers voortaan precies zien en horen hoe lang ze op een bus moeten wachten (bv. als een bus vertraging heeft). Daarnaast worden in al onze bussen en treinen de aankomsttijden op een elektronisch scherm getoond. Hierdoor weten reizigers altijd waar ze zich bevinden en of ze al uit moeten stappen.

Actuele reisinformatie
Veolia zal voor de dynamische reisinformatie in Limburg gebruik maken van de mobiele spraak en datadiensten van KPN voor haar bussen, treinen en meer dan 1000 bushaltes. Hierdoor kan Veolia altijd de meest actuele reisinformatie verstrekken aan haar reizigers. René de Beer voegt toe: ”Veolia heeft voor KPN gekozen vanwege de kwaliteit van zijn dienstverlening en de superieure dekking van het GSM en GPRS netwerk.”

Bernard van de Weert, directeur KPN Sales, licht toe: “We zijn heel blij met het vertrouwen dat Veolia heeft in KPN. Wij leveren hiermee een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de informatievoorziening in het openbaar vervoer. Daarnaast zorgt onze totaaloplossing ervoor dat Veolia zich kan concentreren op haar dienstverlening”

Over Veolia Transport Nederland
Veolia Transport is een divisie van Veolia Environnement, een wereldwijd opererende onderneming met dienstverlenende activiteiten op het gebied van water, afvalverwerking, energie en transport. De aandelen van Veolia Environnement zijn genoteerd aan de beurzen van Parijs en New York. Veolia Transport vervoert wereldwijd 2,5 miljard reizigers per jaar en heeft een omzet van 20 miljard euro per jaar.
Veolia Transport, opgericht in Frankrijk in 1911 onder de naam Connex en internationaal actief sinds 1992, is verantwoordelijk voor de vervoersactiviteiten van Veolia Environnement. Dit betreft hoofdzakelijk openbaar vervoer en ander personenvervoer. Goederenvervoer per spoor is een activiteit van Veolia Cargo.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Openbaar vervoer Limburg naar Veolia

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijke KPN N.V