Reactie EVO op Europees akkoord rij- en rusttijden

Zoetermeer – In Brussel is in de nacht van 6 op 7 december 2005 een akkoord bereikt over de rij- en rusttijden en de invoering van de digitale tachograaf. EVO stelt dat het zeer positief is dat de rusttijd voor chauffeurs elf uur blijft. Dat betekent dat bedrijven niet het distributieproces moeten aanpassen en meer voertuigen hoeven in te zetten om dezelfde hoeveelheid goederen weg te brengen. Een ander positief punt is dat het voorstel om niet alleen op rij- en rusttijden te controleren maar ook op arbeidstijden eruit is gehaald. Dit was simpelweg een onwerkbaar plan.

Naar verwachting wordt de digitale tachograaf begin mei verplicht voor nieuwe voertuigen. Voor ondernemers is het positief dat er eindelijk duidelijkheid komt over de exacte datum. EVO is wel benieuwd hoe de Europese Commissie omgaat met lidstaten die dan nog niet klaar zijn.

Negatief is het dat de periode waarover de chauffeur bij inspectie zijn rij- en rusttijden moet kunnen tonen is verlengd van 7 naar 28 dagen. De chauffeurscabine wordt daarmee een rijdend administratiekantoor, want de chauffeur moet over die langere periode ook verlofbriefjes en schriftelijke verklaringen meenemen. Dat is nog niet het ergste, maar EVO vreest vooral dat een klein administratief foutje onmiddellijk wordt bestraft met een boete waarvan de hoogte eerder een ernstig misdrijf doet vermoeden.

Tenslotte kijkt EVO met enige zorg naar de aankondiging dat er meer controles komen. Daar valt op zich best wat voor te zeggen. Maar EVO vreest wel dat Franse en Belgische inspecteurs deze verscherping aangrijpen om verhoudingsgewijs de Nederlandse chauffeur vaker te controleren dan zijn landgenoten. Dit lijkt nu ook al het geval te zijn.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO