Vlaams onderzoek: flitspalen verminderen ongevallen

Brussel – Flitspalen doen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden dalen met 27%. Het globale aantal ongevallen, inclusief die met enkel materiële schade, daalt met 14%. Dit blijkt uit een rapport van het Steunpunt Verkeersveiligheid over de effecten van onbemande camera’s. Het Steunpunt Verkeersveiligheid onderzocht in 2003 het effect van flitspalen in de stad Antwerpen. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt: “Het is de eerste keer dat in Vlaanderen een wetenschappelijk onderzoek gebeurde rond het ‘naakte’ effect van flitspalen. Dit onderzoek toont nu zwart op wit aan dat flitspalen de verkeersveiligheid verbeteren.”

Het Steunpunt Verkeersveiligheid baseerde zich in zijn onderzoek op drie verkeersassen in Antwerpen, de Italiëlei, de Bisschoppenhoflaan en de Jan Van Rijswijklaan. Bij het onderzoek werd het aantal ongevallen in 2003 vergeleken met de drie jaren daarvoor, toen er nog geen camera’s stonden. En er werd ook vergeleken met het aantal ongevallen op vergelijkbare wegen in Antwerpen waar geen flitspalen staan. Dit om het naakte effect van de flitspaal te meten en niet de globale verkeersveiligheidsmaatregelen.

Kathleen Van Brempt: “Dit onderzoek bewijst dat het beleid inzake flitspalen en verkeersveiligheid op de goede weg is. Ik zal dus blijven investeren in flitspalen. Belangrijk daarbij zijn de meest verkeersonveilige punten én de plaatsen waar veel kinderen en jongeren passeren op weg van en naar school.”

De veiligheid van schoolomgevingen en schoolroutes is een prioriteit in het beleid van minister Van Brempt. Tegen 1 september 2005 moet aan scholen een snelheidsbeperking van 30 km/uur gelden. Van Brempt zal dit op de gewestwegen doen door een mengeling van vaste en variabele borden. “Niet overal is het aangewezen om een vaste zone 30 te maken. Bijvoorbeeld op drukke gewestwegen buiten de bebouwde kom heeft het geen zin om ook ’s nachts of in het weekend 30 km/uur te rijden. Daar moeten we werken met variabele signalisatie die oplicht als leerlingen op de baan zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Vlaams onderzoek: flitspalen verminderen ongevallen | Infrasite

Vlaams onderzoek: flitspalen verminderen ongevallen

Brussel – Flitspalen doen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden dalen met 27%. Het globale aantal ongevallen, inclusief die met enkel materiële schade, daalt met 14%. Dit blijkt uit een rapport van het Steunpunt Verkeersveiligheid over de effecten van onbemande camera’s. Het Steunpunt Verkeersveiligheid onderzocht in 2003 het effect van flitspalen in de stad Antwerpen. Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt: “Het is de eerste keer dat in Vlaanderen een wetenschappelijk onderzoek gebeurde rond het ‘naakte’ effect van flitspalen. Dit onderzoek toont nu zwart op wit aan dat flitspalen de verkeersveiligheid verbeteren.”

Het Steunpunt Verkeersveiligheid baseerde zich in zijn onderzoek op drie verkeersassen in Antwerpen, de Italiëlei, de Bisschoppenhoflaan en de Jan Van Rijswijklaan. Bij het onderzoek werd het aantal ongevallen in 2003 vergeleken met de drie jaren daarvoor, toen er nog geen camera’s stonden. En er werd ook vergeleken met het aantal ongevallen op vergelijkbare wegen in Antwerpen waar geen flitspalen staan. Dit om het naakte effect van de flitspaal te meten en niet de globale verkeersveiligheidsmaatregelen.

Kathleen Van Brempt: “Dit onderzoek bewijst dat het beleid inzake flitspalen en verkeersveiligheid op de goede weg is. Ik zal dus blijven investeren in flitspalen. Belangrijk daarbij zijn de meest verkeersonveilige punten én de plaatsen waar veel kinderen en jongeren passeren op weg van en naar school.”

De veiligheid van schoolomgevingen en schoolroutes is een prioriteit in het beleid van minister Van Brempt. Tegen 1 september 2005 moet aan scholen een snelheidsbeperking van 30 km/uur gelden. Van Brempt zal dit op de gewestwegen doen door een mengeling van vaste en variabele borden. “Niet overal is het aangewezen om een vaste zone 30 te maken. Bijvoorbeeld op drukke gewestwegen buiten de bebouwde kom heeft het geen zin om ook ’s nachts of in het weekend 30 km/uur te rijden. Daar moeten we werken met variabele signalisatie die oplicht als leerlingen op de baan zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn