Amsterdam medefinancier radarsysteem havenregio

Amsterdam – Het college van B&W heeft besloten mee te betalen aan de aanleg van een radarsysteem langs het gehele Noordzeekanaal. De bestaande walradarsystemen in IJmuiden en Schellingwoude worden met het nieuwe walradarsysteem langs het kanaal verbonden. De aanhoudende groei van Zeehavens Amsterdam veroorzaakt een toenemende drukte op het Noordzeekanaal. Om een veilige, vlotte en milieubewuste afwikkeling van het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal te garanderen, is walradardekking noodzakelijk.

De totale kosten van de aanleg van een radarsysteem zijn begroot op 15,5 miljoen euro. Het Rijk heeft inmiddels toegezegd tweederde hiervan op zich te nemen. De gemeente Amsterdam betaalt 5,25 miljoen euro.

Naar verwachting zal in 2007 de radardekking van het gehele Noordzeekanaal gerealiseerd zijn, waarmee ook deze internationale hoofdtransport-as, als laatste in Nederland, onder permanente verkeersbegeleiding is gebracht.

De operationele uitvoering van de verkeersbegeleiding is ondergebracht bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, als uitvoerende tak van het Centraal Nautische Beheer: het samenwerkingsverband op nautisch gebied tussen het Rijk en de havens van Velsen/IJmuiden, Beverwijk, Zaanstad en Amsterdam.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam

Amsterdam medefinancier radarsysteem havenregio | Infrasite

Amsterdam medefinancier radarsysteem havenregio

Amsterdam – Het college van B&W heeft besloten mee te betalen aan de aanleg van een radarsysteem langs het gehele Noordzeekanaal. De bestaande walradarsystemen in IJmuiden en Schellingwoude worden met het nieuwe walradarsysteem langs het kanaal verbonden. De aanhoudende groei van Zeehavens Amsterdam veroorzaakt een toenemende drukte op het Noordzeekanaal. Om een veilige, vlotte en milieubewuste afwikkeling van het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal te garanderen, is walradardekking noodzakelijk.

De totale kosten van de aanleg van een radarsysteem zijn begroot op 15,5 miljoen euro. Het Rijk heeft inmiddels toegezegd tweederde hiervan op zich te nemen. De gemeente Amsterdam betaalt 5,25 miljoen euro.

Naar verwachting zal in 2007 de radardekking van het gehele Noordzeekanaal gerealiseerd zijn, waarmee ook deze internationale hoofdtransport-as, als laatste in Nederland, onder permanente verkeersbegeleiding is gebracht.

De operationele uitvoering van de verkeersbegeleiding is ondergebracht bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, als uitvoerende tak van het Centraal Nautische Beheer: het samenwerkingsverband op nautisch gebied tussen het Rijk en de havens van Velsen/IJmuiden, Beverwijk, Zaanstad en Amsterdam.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam